Mijn reactie op de OnderwijsRaad stellingen

Net als Willem Karssenberg kan ik ook niet reageren op de stellingen van de OnderwijsRaad.

http://www.onderwijsraad.nl/discussie/violation.php?f=2&

Maar gelukkig had ik mijn reactie wel eerst in Notepad geschreven. Daarom gebruik ik mijn blog maar om te reageren (ook wetende dat medewerkers van de OnderwijsRaad mijn blog volgen).

Ad 1: ik denk inderdaad dat het onderwijs kansen mist door niet de kansen te gebruiken die nieuwe technologieën voor het leren bieden. Docenten spelen hierbij inderdaad een sleutelrol. De stelling zegt alleen niets over hoe je docenten "actiever doet zijn". Wat mij betreft moet daarbij afgestapt worden van de traditionele scholingsaanpak. En ik zie al helemaal niets in een ECDL-achtige ‘one size fits all’ benadering.
Interessante opmerkingen van Nolly Toenders over de sekseverschillen, trouwens. En je bent er inderdaad niet door eenzijdig naar de ‘juf’ te kijken.

Ad 2. Open source software en open educatieve content bieden inderdaad kansen bij uitstek. Maar de link die gelegd wordt met keuzevrijheid voor docenten om zelf leermiddelen te kunnen kiezen en op maat te arangeren zie ik niet direct. Daar heb je niet persé open educational resources voor nodig. Ik zie in het gebruik van oss en open educational resources vooral ook andere voordelen. Het werkt veel efficiënter op een gesubsidieerde markt als feitelijk met subsidie ontwikkeld materiaal gedeeld en hergebruikt kan worden. Het geven van bekendheid hieraan is veel te vrijblijvend. Om dit te bevorderen zijn andere interventies nodig. Overigens krijg je dan wel te maken met een dilemma. Je moet voorkomen dat instellingen die hier niets aan doen, elders ontwikkeld materiaal gratis kunnen consumeren. Suggestie: een nieuwe creative commons licentie, waarbij je materiaal pas mag gebruiken als je ook materiaal deelt.  Ik ben het dus ook met de laatste stelling eens. En ik deel ook Willem Korevaar’s opmerkingen over de kwaliteit van content, en de opmerkingen van Elke Das. Contentontwikkeling is een vak apart.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

3 reacties

  1. Interessante discussie waar ik zelf ook nog een reactie op wil geven. Ik zet hem op mijn lijstje en zal eerst wat achtergrond info er van opzoeken.
    Ik kan me wel goed vinden in je eerste reactie. Ik zie nog maar al te vaak dat op scholen nieuw ict en web 2.0 technologieën juist verboden worden op de scholen. Als scholen zulke beleid maken, dan leren de leerlingen nooit de vaardigheden aan die werkelijk belangrijk voor hun zijn, nu en later in de toekomst.
    Ik laat de stellingen even op me in werken en ga morgen ook even een reactie plaatsen. 🙂

  2. Dank je wel voor je steun, Wilfred.
    Ik vind jouw nadruk op copyright een goeie invalshoek.
    Wat raar dat zoveel mensen niet kunnen reageren.
    En spammers lukt het kennelijk wel.

  3. De problemen die er waren bij het plaatsen van reacties op de discussieplaats van de Onderwijsraad, zijn inmiddels verholpen. De problemen werden veroorzaakt door een (niet goed doordachte) bescherming tegen spam, die ook zorgde voor het weren van normale bijdragen.
    De discussie blijft geopend, dus u kunt(tot 28 mei) nog een reactie plaatsen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *