Een paar dagen geleden kwam de meest recente Hype Cycle for Education online voorbij, met commentaar van Pedro de Bruyckere. Ik heb daarbij een andere opvatting dan Pedro.
Sinds vele jaren stelt de firma Gartner de hype cycle for emerging technologies samen. Volgens Gartner maken technologische ontwikkelingen (meestal) een bepaalde ontwikkeling door (o.a. hooggespannen verwachtingen, desillusie en een niveau van productiviteit).
Google Search heeft deze curve overigens nooit doorlopen.
Gartner ontwikkelt vervolgens hype cycles per sector. Onder meer voor het onderwijs.
Een paar dagen geleden deelde Pedro de Bruyckere onderstaande tweet:
Hype Cycle of #Education 2019 #university #NUAS #digitalisation pic.twitter.com/H3OfhLE8a9
— Susanna Niinistö-Sivuranta (@NiinistoS) August 15, 2019
Zijn commentaar daarbij luidde:
Met alle korrels zout te nemen die er bij horen, maar kan me bij verschillende zaken wel iets voorstellen.
Wat mij vooral opvalt: hoe weinig er aan het klimmen is en hoeveel technologie er richting het gat van de desillusie gaat, een soort van weergave van een mogelijke tech-lash, ook in onderwijs?
Mijn opmerkingen hierbij:
- Bij deze hype cycle wordt niet gekeken naar de aard van de adoptie. Je kunt een digitale leeromgeving namelijk op heel verschillende manieren gebruiken. Daar houdt Gartner geen rekening mee.
- Veel technologieën die zich op het plateau van productiviteit bevinden (en veel binnen het onderwijs worden gebruikt), komen niet in deze hype cycle voor. Ik mis bijvoorbeeld tools voor peer feedback, online samenwerken, student response systemen, het smart board en het kern-LMS (denk aan aNewSpring, Blackboard, Brightspace, Canvas, Moodle, ItsLearning of Netschool).
- Veel van die technologieën die terecht komen in het dal van de desillusie, komen na een tijd op het plateau van productiviteit terecht.
- Het dal van desillusie is vaak een moment van bezinning en realiteitszin. Voor technologie-bedrijven is dat een moeilijk moment. Voor gebruikers, zoals onderwijsinstellingen, is dit een belangrijke fase van reflectie op de verbinding tussen, didactiek, curriculum en leertechnologie.
Ik zou dan ook niet durven spreken van een een mogelijke tech-lash (in het onderwijs).
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie