In de kerstvakantie schakelen veel mensen hun ‘werkmodus’ uit. Ik merk het ook aan het bezoek van mijn blog. Daarom zet ik de blogposts die ik vanaf 24 december tot en met gisteren heb geschreven op een rij, zodat je snel kunt selecteren of er iets relevants tussen zit.
Behalve een kerstgroet, een korte impressie van een kort bezoek aan Berlijn en nieuwjaarsgroet ging het om de volgende bijdragen:
- Mix van face-to-face begeleiding en online begeleiding kan impuls geven aan kwaliteit onderwijs, opleiden en werkplek leren
E-coaching wordt al een tijd toegepast binnen de zorg en ook bij de begeleiding van professionals. Je ziet dat binnen het onderwijs online begeleiding ook aan populariteit wint, mede dankzij de adoptie van draadloos en breedband internet en dankzij laagdrempelige toepassingen zoals Skype. Volgens Pieter de Wit zijn er zes redenen waarom ‘hybride begeleiding’ kansen biedt voor het hoger onderwijs. - Hoe kun je leren integreren met werk?
Werkplek leren kan een krachtige en betekenisvolle vorm van leren zijn. Er zijn verschillende manieren waarop je leren door professionals op de werkplek vorm kunt geven. Volgens mij moet je daarbij overigens niet te veel over leren praten. - Zijn MOOCs dood? Niet als je naar de cijfers kijkt
Er is de laatste tijd minder aandacht voor massive open online courses, dan een aantal jaar geleden. Dat betekent echter niet dat voor deze vorm van e-learning het einde nabij is. Integendeel. - Terugblik op 2016, mijn eerste volledige jaar als zelfstandig adviseur
Het jaar 2016 was mijn eerste jaar als volledig zelfstandig en onafhankelijk adviseur op het gebied van leren en ontwikkelen met behulp van ICT. In deze blogpost wil ik terugblikken op dit jaar, en mijn relaties danken. - Suggesties voor de inzet van Skype en aanverwante technologieën in het onderwijs
Applicaties voor synchroon online communiceren worden krachtiger en daarmee beter toepasbaar voor leren, onderwijs en opleiden. Wat zijn zinvolle toepassingen? - Waarom medewerkers vaak geen teamcommunicatietools gebruiken
Yammer, Link, Slack. We beschikken over veel mogelijkheden om de samenwerking en interactie tussen medewerkers te faciliteren, en op die manier bijvoorbeeld ook werkplek leren te ondersteunen met technologie. Toch blijven deze prachtige mogelijkheden vaak onbenut. Waarom? - BlackBoard verliest meer terrein in Nederland
Tot voor kort was Nederland het enige land ter wereld waar BlackBoard nog absolute marktleider was op het gebied van digitale leeromgevingen in het hoger onderwijs. Aan die positie lijkt nu definitief een einde te komen. - Wanneer werken digitale media en tools contra-productief voor doceren en leren?
ICT kan grote voordelen hebben voor leren, opleiden en onderwijs. Maar zijn er ook situaties waarin we beter geen ICT kunnen inzetten, omdat dit contra-productief werkt? - VRLearn: virtual reality en leren
VRLearn is het gebruik van virtual reality voor leren. Wat zijn didactische kenmerken? Hoe kan VRLearn worden gebruikt? Wat is het perspectief van deze trend? - Vijftien onderwijsonderzoeken uit 2016 samengevat
Het afgelopen jaar zijn weer diverse onderzoeken op het gebied van onderwijs gepubliceerd. Een aantal heeft ook betrekking op ‘technology enhanced learning’. - Hoe kenniswerk vervangen wordt door kunstmatige intelligentie
Robots zullen in toenemende mate productiewerk gaan uitvoeren. Dit proces is al jaren aan de gang en zal de komende jaren dankzij kunstmatige intelligentie verder doorzetten. Echter, ook ‘kenniswerkers’ zullen in toenemende mate vervangen worden door slimme machines die het werk efficiënter kunnen uitvoeren.
(nb. Ik beschouw bloggen nog steeds voor een groot deel als hobby. Daarom vind ik het niet erg om op vrije dagen te schrijven).
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie