Mijn analyse van editie 2024 van de Top 100 Tools for learning

De afgelopen week heeft Jane Hart de resultaten van haar 18de inventarisatie van de Top 100 Tools for Learning 2024 gepubliceerd. Een belangrijke conclusie: generatieve AI-toepassingen hebben een stevige voet aan de grond gekregen in de wereld van leren, opleiden en onderwijs. In deze blogpost ga ik in op wat mij opvalt aan deze Top 100.

DALL-E: een afbeelding van een top 100 van leertechnologieën, een 3d render, digital art in de kleuren van de regenboog
DALL-E: een afbeelding van een top 100 van leertechnologieën, een 3d render, digital art in de kleuren van de regenboog

Jane Hart kijkt naar de meest gebruikte of meest favoriete leertechnologieën van professionals die zij bezig houden met leren, opleiden en onderwijs (met name met L&D). Het gaat dan om technologieën die speciaal voor leren, opleiden en onderwijs zijn ontwikkeld of om tools die voor een ander doel zijn ontwikkeld, maar wel voor leerdoeleinden worden gebruikt. Dit is ook de definitie van ‘leertechnologie’ die ik -onder meer in mijn nieuwe boek over e-learning- gebruik.

De top tien wordt al jaren gedomineerd door tools die gebruikt worden voor persoonlijk leren of voor werkplek leren, maar niet voor ‘formeel leren’. Daarbij valt op dat YouTube al jaren de koppositie behoudt. ChatGPT staat inmiddels op plaats 2. Google Search is daardoor gezakt van 2 naar 3, terwijl Powerpoint op plaats 4 staat. Zoom stijgt 5 plaatsen naar de 5e plek,  Microsoft Teams daalt 3 plaatsen naar nummer 6. Canva maakt een sprong van 2 plaatsen naar de 9e positie. Deze tool wordt ook gebruikt voor formeel leren (ontwikkelen van content).

Zoals gezegd stomen generatieve AI-toepassingen op in de top 100. ChatGPT, vorig jaar nog nieuwkomer op de vierde plek, is dus doorgestoten naar de tweede plaats. Daarnaast zijn vier nieuwe generatieve AI-toepassingen in de lijst verschenen:

  • Microsoft’s Copilot (20e plaats)
  • Perplexity (47e plaats)
  • Claude (50e plaats)
  • Google’s Gemini (53e plaats)

Ik krijg daardoor de indruk dat professionals op het gebied van leren, opleiden en onderwijs naar verhouding vaker gebruik maken van generatieve AI-toepassingen voor leren dan andere werknemers. Op zich is dat logisch aangezien professionals op ons vakgebied meer met leren bezig zijn. Het is echter ook mooi om te zien dat men zelf nieuwsgierig is naar generatieve AI voor leren. Tegelijkertijd zijn Jane’s respondenten mogelijk niet representatief.

Verder valt op dat enkele tools een opvallende sprong hebben gemaakt:

  • DeepL (online vertaaltool, ook generatieve AI) stijgt 13 plaatsen naar nummer 13
  • Google Scholar klimt 44 plaatsen naar de 23e positie
  • Masterclass (streamingplatform voor videolessen) stijgt 23 plaatsen naar nummer 28

Platforms met meerder geïntegreerde functionaliteiten zoals Microsoft Teams, Slack en Google Workspace (terug op 55) blijven populair. Deze tools bieden een breed scala aan functies voor communicatie, bestandsdeling en samenwerking in één pakket. Videoconferentietools zoals Zoom en Google Meet blijven eveneens belangrijk. Ook na Corona is sprake van een blijvende behoefte aan live online communiceren en leren. Projectmanagementtools zoals Trello en Asana winnen aan populariteit. Er is aandacht is voor gestructureerde samenwerking en taakbeheer. Wel vraag ik me af of deze tools ook worden gebruikt voor leren.
Social media platforms zoals X, TikTok en Facebook lijken over de hele linie aan populariteit in te boeten als tools voor leren, al staat LinkedIn onveranderd hoog (dat is ook een platform voor professionals).

Als het gaat om contentontwikkeling valt op dat tools die AI gebruiken om het maakproces te vergemakkelijken of te verbeteren,  aan populariteit winnen. De stijging van tools als Canva, Camtasia en de introductie van Clixie.ai laten zien dat er een groeiende behoefte is aan visueel aantrekkelijke en interactieve leerinhoud. Verder valt op dat Articulate stijgt, maar Easygenerator en H5P juist dalen.

Video blijft een belangrijke toepassing, onder meer interactieve video’s. Het Nederlandse HiHaHo is gestegen naar plek 36. Tools voor virtual en augmended reality komen niet in de top 100 voor, net als speciale tools voor performance support.

Binnen de top 100 komen vier leermanagementsystemen voor: Moodle, Google Classroom, Canvas en het Nederlandse aNewSpring. Er zijn dalers en stijgers tussen. Canvas is stabiel gebleven. Verder vind je ook vier platforms in de lijst waar je kant en klare online leereenheden kunt gebruiken: Coursera (gestegen), LinkedIn Learning (gedaald), Udemy (gedaald) en Khan Academy (weer terug in de lijst; timmert ook flink aan de weg met generatieve AI).

Ik durf te voorspellen dat AI in toenemende mate geïntegreerd zal worden binnen leertechnologieën, en dat leertechnologieën die niet tijdig op deze ’trein’ stappen, marktaandeel zullen verliezen en ook uit een top 100 als deze zullen verdwijnen.

Nota bene: Jane’s analyse komt sterk overeen met de mijne (zie ik nu).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *