Microtrainingen als ondersteuning van informeel leren

Pieter de Vries en Stefan Brall hebben het concept 'microtraining' ontwikkeld als een mechanisme om hoofdzakelijk informele leeractiviteiten te ondersteunen.


The most important element is to provide structure to facilitate these learning practices that can help to make the learning activity more visible, extendable, reusable and up to date.

Een microtraining is een leerafspraak van 15-20 minuten (face-to-face, online, of gemengd), voorafgaand een gelegenheid waar geleerd wordt. De microtraining bevat onderdelen als actieve start, demonstratie of oefening, feedback of discussie en uitleg over de volgende sessie.

In hun paper lichten De Vries en Brall de theoretische achtergrond van microtrainingen toe, en de organisatorische eisen waaraan voldaan moet worden om een microtraining te laten slagen. Ook beschrijven zij conclusies over de inzetbaarheid van microtrainingen, op basis van praktijkervaringen.

De microtraining ondersteunt informeel leren binnen organisaties, maar is m.i. voornamelijk een formele leeractiviteit. Ik heb eerder geschreven over de dichotomie tussen tussen formeel en informeel leren, en dat het beter is om te kijken in welke mate leeractiviteiten meer formeel dan wel informeel zijn als het gaat om proces,doelen, plaats en leerinhouden. Volgens mij ziet dit plaatje er voor microtrainingen er als volgt uit:

Microtraining

Maar het belangrijkste is natuurlijk dat microtrainingen in de praktijk werken. Want het er vooral om krachtige leerarrangementen te ontwikkelen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

  1. Heel erg leuke concepten. Daar ga ik eens wat meer over lezen en mee doen. Informeel leren is iets wat in deze barre tijden van 1040 uur een interessante optie is voor docentprofessionalisering.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *