Microsoft Teams voor het faciliteren van virtual classrooms: sterke en minder sterke kanten

Microsoft Teams is een veel gebruikte applicatie voor online samenwerken. Deze toepassing wordt ook gebruikt voor het verzorgen van live, online, sessies. Wat zijn mijns inziens sterke kanten en minder sterke kanten van Microsoft Teams voor live online leren?

Sterke kanten

  • De applicatie is sterk in ontwikkeling. Er komen regelmatig nieuwe functionaliteiten bij.Dat kan impliceren dat onderstaande minder sterke kanten op termijn verholpen kunnen worden.
  • Veel organisaties kunnen zonder extra kosten beschikken over Teams. Het maakt onderdeel uit van Office 365, waarover veel organisaties al beschikken. Dat impliceert ook dat zaken met betrekking tot veiligheid en privacy waarschijnlijk goed geregeld zijn. Je hoeft niet te investeren in extra licentiekosten, inbedding van additionele applicaties, etcetera.
  • Er is sprake van een grote community aan gebruikers die veel handleidingen en tutorials in diverse talen hebben ontwikkeld.
  • Je ontvangt een uitnodiging op je e-mailadres. Je kunt vervolgens via een link in een activiteit in de agenda deelnemen aan de live sessie.
  • Je kunt als deelnemer je achtergrond vervagen of vervangen door een afbeelding.
  • Je kunt communiceren via chat of audio. Als je een vraag wilt stellen, dan kun je de hand op steken.
  • Je kunt notulen maken.
  • Je kunt de video uitzetten als je niet in beeld wilt zijn.
  • Je kunt een Powerpoint-presentatie delen, een venster of je bureaublad.
  • Je hebt de beschikking over een whiteboard.
  • Je kunt sessies opnemen.
  • Er kunnen veel deelnemers participeren. Met dien verstande dat je dan wel de beschikking hebt over minder functionaliteiten.

Minder sterke kanten

  • De beschikbaarheid van functionaliteiten is deels afhankelijk van de configuratie door de organisatie. Vooral als gastdocent kun je daar last van hebben. Dat betekent dat je bijvoorbeeld alleen je Bureaublad kunt delen of een Venster, maar geen Powerpoint-presentatie. Als gastdocent moet je steeds oriënteren op de beschikbare functionaliteiten.
  • Andere tools voor live online leren ondersteunen ook PDF als bestand om presentaties mee te verzorgen. Ik maak normaliter gebruik van Keynote dat je prima kunt exporteren naar PDF. Exporteren naar Powerpoint kan tot fouten leiden.
  • Teams heeft beduidend minder functionaliteiten die je kunt inzetten voor activerend online leren dan andere applicaties voor live online leren. Soms is daar een work-a-round voor. Al zijn die niet altijd heel handig.
  • Teams heeft geen ingebouwde tool voor peilingen en quizzes. Je kunt wel Forms gebruiken en een online formulier gebruiken door bijvoorbeeld via de chat een link te delen.
  • Je kunt ook een applicatie als Mentimeter gebruiken, in combinatie met Teams. Het switchen tussen deze toepassingen en Teams is minder handig dan het geïntegreerd gebruik maken van een functionaliteit voor peilingen. Als docent wil je bijvoorbeeld eerst een Powerpoint-presentatie gebruiken, vervolgens via Venster delen Mentimeter inzetten, om daarna weer verder te gaan met je presentatie. In Teams gaat dat niet soepel (delen, stoppen met delen, delen, stoppen met delen, delen). Bovendien begint je presentatie weer bij dia 1.
  • Teams heeft geen ingebouwde tool voor break-out sessies (subgroepen). Je kunt wel tags gebruiken of kanalen en daar groepsleden aan toevoegen. Dit is qua gebruikersgemak en dynamiek van een sessie in negatieve zin een wereld van verschil ten opzichte van de break-out rooms die andere applicaties voor live online leren hebben.
  • Bij live online sessies wil ik het liefst binnen één applicatie werken. Je verliest aandacht als je kort achter elkaar moet switchen tussen applicaties. Bij asynchroon online leren kun je eerder gebruik maken van verschillende applicaties voor diverse activiteiten.
  • Bij Microsoft Teams heb je maximaal 9 deelnemers in beeld (videostreams) . Je hebt weinig zicht op andere gebruikers.
  • Als je voor/bij meerdere organisaties werkt, beschik je over verschillende Microsoft-accounts. Het switchen tussen de accounts is binnen de Teams-app geen feestje (inloggen, uitloggen, inloggen).
  • Je werkt mee aan het versterken van de machtspositie van Microsoft.
  • Als je adept bent van open source dan is dit geen logische keuze.

Wat is het belang van virtual classrooms voor jouw organisatie? Wegen de sterke kanten voor jouw organisatie op tegen de minder sterke kanten?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Beste Wilfred,
    Toch graag nog een reactie op je stuk.
    Veel beperkingen die je opnoemt zitten niet zozeer in de beperktheid van de applicatie maar veel meer in de beperktheid van de kennis over de mogelijkheden, toepasbaarheid en uitvoering.
    Want indien je obs installeert, (en jawel opensource) kan veel van je door jou geschetste problemen oplossen, hierin kan je iedere applicatie opstarten, online zetten en mee communiceren. Mentimeter kan je gewoon integreren in je powerpoint, enz.
    Het blijft natuurlijk lastig om vanuit een offline wereld, oplossingen te bedenken in online toekomst. Zeker als de die toekomst er ineens als is..
    Dennis van Oeveren

  2. Het ging mij om de sterke en minder sterke kanten van Microsoft Teams te beschrijven. Niet om hoe je de minder sterke kanten kunt omzeilen door andere software te gebruiken.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *