Louis Rosenberg heeft een bezoek gebracht aan Dreamscape Learn en beargumenteert mede op basis daarvan waarom de metaverse zo belangrijk voor leren, opleiden en onderwijs gaat worden.
Dreamscape Learn is een samenwerkingsverband tussen het VR-entertainmentbedrijf Dreamscape Immersive en de Arizona State University. Zij hebben een metaverse-omgeving gebouwd waarin lerenden een virtueel laboratorium bezoeken, in aanvulling op hun gewone onderwijs. In dat laboratorium worden zij gedurende vijftien minuten als het ware een ervaring ingezogen. Volgens Rosenberg heeft dit initiatief de kracht van verhalen van filmkwaliteit waarbij filmische beelden worden gecombineerd met doordachte onderwijsprincipes en duidelijk gedefinieerde leerdoelen. Lerenden doen zeer realistische, “hands-on” ervaringen op in een virtuele wereld. In tegenstelling tot reguliere virtual reality-ervaringen, doen zij die ervaring niet in hun eentje op maar met andere lerenden. Zij kunnen dus ook in deze omgeving als VR-avatar met anderen interacteren over deze ervaring.
Volgens Rosenberg zal deze immersieve technologie ons in staat stellen een gevoel van intuïtie bij lerenden te bevorderen, waardoor een veel dieper begrip van de wereld ontstaat. Lerenden kunnen ervaringen opdoen vanuit het ‘eerste persoonsperspectief’. Met andere woorden: je neemt geen ervaring waar, of je leest erover, maar je beleeft de gebeurtenis zelf. Dat kan leiden tot dieper begrip van de inhoud die je leert. Als docent kun je ook een hele klas naar verschillende plaatsen brengen om leerervaringen op te doen. De auteur stelt zelfs:
To me, this capability to attain first-person perspective is revolutionary in education. It simply cannot be done with flat media. (…) The learning was not factual, it was intuitive, which was far more impactful.
In deze bijdrage geeft Louis Rosenberg verschillende voorbeelden hiervan. Lerenden kunnen bijvoorbeeld ervaren hoe nietig zij zijn in vergelijking met een dinosaurus. Zij kunnen krimpen tot een rode bloedlichaam in een ader of mee helpen de Chinese Muur te bouwen. Hij beschrijft ook de toepassing ‘1000 Cut Journey’ waarin lerenden ervaren hoe het is om een zwart persoon te zijn die een reeks van discriminerende ervaringen ondergaat. Je betreedt dan volgens Rosenberg letterlijk de wereld in de schoenen van iemand anders. Je verplaatst jezelf naar een andere tijd, plaats of schaal, en bekijkt de wereld door andere ogen. Een ander voorbeeld is “Biology in the Alien Zoo” waar lerenden in een intergalactisch reservaat een mysterie moeten oplossen waarom buitenaardse wezens sterven.
Onderzoekers van de Arizona State University hebben onlangs ook een eerste onderzoek afgerond waarbij ze de Alien Zoo-ervaring hebben vergeleken met traditionele practica. Studenten die de virtual reality-omgeving gebruikten, scoorden 9% hoger bij de beoordeling van de leerdoelen en gaven aan meer plezier ter hebben en betrokken te zijn.
Louis Rosenberg concludeert dat immersieve ervaringen in het onderwijs zo realistisch en interactief kunnen zijn waardoor lerenden kennis, vaardigheden en intuïtie op een natuurlijke manier ontwikkelen. Er is eerder sprake van een virtuele stage dan van het volgen van een cursus.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie