Lerenden hebben verschillende leerstijlen en meerdere ‘intelligenties’. Binnen onderwijs en bedrijfsopleidingen slaagt men er echter onvoldoende in rekening te houden met en in te spelen op deze diversiteit. De auteurs van het artikel Transform Corporate Learning With a User Network denken dat een netwerk van gebruikers hier een oplossing voor kan zijn. Binnen dit netwerk -je zou het een ‘leernetwerk’ kunnen noemen- creëren medewerkers zelf content, die andere medewerkers vervolgens ‘consumeren’.
People learn material much better when they teach it than when they’re sitting passively in a classroom listening to someone explain it. That’s why technologically enabling employees to create learning content holds so much promise.
Volgens deze auteurs stelt social software bij uitstek medewerkers in staat om zelf een actieve rol te spelen op het gebied van content creatie, en dus al creërend te leren.
Harnessing the power of Web 2.0 tools to allow employees to create meaningful learning content to teach, train and learn has great potential. Going beyond blogs and wikis, which are largely limited to verbal-linguistic learners, and using the power of a collective group’s varied learning styles offers even more promise.
Mooi om te zien hoe sociaal constructivistische opvattingen over leren in combinatie met web 2.0-tools een plek veroveren binnen media die gericht zijn op corporate learning. De auteurs slagen er wat mij betreft in deze combinatie helder te illustreren. Ze gaan daarbij helaas niet ‘de diepte’ in. Hoe zo’n netwerk van lerenden werkt, had concreter gemaakt kunnen worden. Inclusief de mogelijkheden, hobbels en beren op de weg.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie