Volgens Jeffrey R. Young van EdSurge leiden de meest recente veranderingen van generatieve AI-toepassingen ertoe dat docenten nog kritischer moeten kijken naar het aanpassen van opdrachten en manieren van lesgeven. Zijn bijdrage bevat m.i. twee interessante spanningsvelden.
Een van de meest ingrijpende veranderingen is volgens Young OpenAI’s aankondiging dat hun nieuwste generatie chatbot, GPT-4o, gratis beschikbaar zal zijn voor iedereen. Voorheen was alleen een oudere versie, GPT-3.5, gratis, terwijl toegang tot het nieuwste model minimaal $20 per maand kostte. Deze nieuwe versie accepteert niet alleen tekst, maar ook gesproken en visuele invoer, waardoor gebruikers bijvoorbeeld een foto of een screenshot kunnen delen met de chatbot voor feedback.
Volgens Marc Watkins, docent schrijven en retoriek aan de University of Mississippi, zal deze verandering menigeen echt bewust maken van de kracht van deze technologie. Lerenden en docenten kunnen met deze geavanceerde chatbots spreken in plaats van alleen typen. Daarom maken meer mensen zich zorgen dat het nog moeilijker wordt om opdrachten te ontwerpen die niet eenvoudigweg door deze AI-bots kunnen worden uitgevoerd. Docenten moeten bovendien hun manier van lesgeven heroverwegen nu lerenden AI-tools kunnen gebruiken om bijvoorbeeld samenvattingen van instructievideo’s te maken.
Young schrijft ook zowel Google als OpenAI op onderwijs als een “killer application” voor AI-chatbots beschouwt. Deze voorspelling is overigens vaker gedaan, als het gaat om digitale technologie. AI-bedrijven zouden het onderwijs beschouwen als een geweldige gebruikscase en als een enorme markt.
Volgens Young zijn het niet alleen grote technologiebedrijven die met hun AI-applicaties het onderwijs beïnvloeden. Veel kleinere bedrijven hebben de afgelopen maanden tools uitgebracht die specifiek gericht zijn op onderwijs. Een voorbeeld hiervan is Turbolearn, dat een video op TikTok heeft gepost die meer dan 100.000 keer is bekeken. Hierin legt een jonge vrouw uit hoe ze tijdens haar tijd aan Harvard University een tool gebruikte die automatisch aantekeningen, flashcards en quizvragen maakte van haar opnames.
Dergelijke tools worden gepresenteerd als hulpmiddelen zodat lerenden beter kunnen luisteren tijdens bijeenkomsten. Toch maakt docent Marc Watkins zich zorgen dat het overslaan van het maken van aantekeningen ertoe kan leiden dat lerenden niet actief betrokken blijven bij het verwerkingsproces van een instructie. Generatieve AI maakt leren dan tot een meer passief en daarmee minder effectief proces. Het zelf maken van aantekeningen, flashcards en quizvragen is immers leerzamer dan het laten maken van deze producten door een AI-tool, om vervolgens deze content te bestuderen. Volgens Watkins moeten docenten daarom meer actieve leermethoden tijdens hun sessies integreren, zoals discussies en het gebruik van handgeschreven annotaties.
Bonni Stachowiak, decaan onderwijs en leren aan Vanguard University, adviseert docenten om de introductie van AI in het onderwijs langzaam en doordacht aan te pakken. Ze pleit voor een reflectieve en experimentele benadering, waarbij fundamentele onderwijsprincipes in acht worden genomen, vooral omdat het bijhouden van alle nieuwe AI-ontwikkelingen praktisch onhaalbaar is gezien de vele andere taken die docenten hebben.
De snelle opkomst van nieuwe AI-tools brengt aanzienlijke uitdagingen met zich mee voor het onderwijs. Volgens Watkins moeten onderwijsinstellingen systematische veranderingen in onderwijs en op het gebied van beoordelen overwegen. Deze ontwikkeling kan ook nieuwe financiële investeringen vereisen, aangezien AI mogelijk de volgende grote kostenpost voor onderwijsinstellingen wordt (ook al gebruiken onderwijsinstellingen nu nog vaak de ‘gratis’ versies).
Volgens Jeffrey R. Young zijn er ook nieuwe AI-tools die beloven tijd te besparen. Sommige producten maken het mogelijk om leerstof snel aan te passen aan het leesniveau van lerenden. Dit kan lerenden met leerproblemen helpen. Tegelijkertijd roept dit ook de vraag op of lerenden hierdoor minder zelf zullen lezen en verwerken.
Hij haalt Dan Meyer van Amplify aan die waarschuwt voor de hype rond AI-tools die beweren opdrachten te personaliseren op basis van interesses van lerenden. Meyer betwijfelt de effectiviteit van dergelijke tools en stelt dat de grootste uitdaging is om manieren te vinden om lerenden actief betrokken te houden terwijl ze worden voorbereid op een arbeidsmarkt die snel AI-tools adopteert.
Bowen hoopt dat onderwijsinstellingen manieren vinden om lerenden de vaardigheden bij te brengen die ons menselijk maken, nu AI routinetaken van veel witteboorden-beroepen overneemt. Hij concludeert dat dit misschien het moment is waarop we de waarde van de ‘geesteswetenschappen’ opnieuw inzien.
Mijn opmerkingen
Wat ik interessant aan deze bijdrage vind, is het spanningsveld tussen generatieve AI-toepassingen die het leren kunnen versterken, maar ook het leren maar passief kunnen maken. En het spanningsveld tussen generatieve AI-toepassingen die docenten werk uit handen kunnen nemen, maar die ook een investering vergen in het aanpassen van je onderwijs en het wijs leren gebruiken van generatieve AI. De waarschuwing om niet achter elke hype op dit terrein aan te rennen, maar om ook tijd te nemen voor reflectie op deze ontwikkeling, is mij ook uit het hart gegrepen. Want dat het belangrijk is om generatieve AI wijs te gebruiken, staat voor mij als een paal boven water.
Andere bronnen over generatieve AI
- Generative AI in Education: Another mindless mistake?
- ChatGPT Now Has PhD-Level Intelligence, and the Poor Personal Choices to Prove It
- GPT-NL
- Exploring Use of ChatGPT Among University Students
- This Blind Trial Paper Raises Some Questions
- Language Log
- Perplexity AI News Updates
- Perplexity AI Twitter Lie Plagiarism
- AI Generated Exam Answers Go Undetected in Real-World Blind Test
- Het Einde van Asynchrone Toetsen
- Claude 3.5 Sonnet: Het Eerste Echte AI Alternatief Voor ChatGPT
- Ook OpenAI en Anthropic Negeren Robots.txt Verzoeken Om Sites Niet te Scrapen
- New Guide for Responsible AI Use in Higher Ed
- Can Generative AI Master Emotional Intelligence?
- Solos AirGo Vision Glasses: ChatGPT and Ray-Ban Meta Competitor
- Practical Ways to Deal With AI in Your Courses
- What Job is Most Safe From AI?
- How to Use ChatGPT to Digitize Your Handwritten Notes for Free
- Scientists Compared ChatGPT Writing Assessments to Humans: Here’s What They Found
- Can AI and Data Analytics Create More Personalised Educational Journeys?
- As More AI Tools Emerge in Education, So Does Concern Among Teachers About Being Replaced
- Integrating Generative AI in Adult Education: Empowering Teachers, Trainers, and Facilitators
- You May Not Use AI, But AI is Using You
- EDUCAUSE: Fostering a Data-Oriented Culture
- ChatGPT forces Universities to adapt or retreat
- Generative AI’s biggest challenge is showing the ROI
- AI revolution in Education: What you need to know
- How to Monitor AI with AI
- Chatbots and Conversational AI: the Differences
- What is ‘AI washing’ and why is it a problem?
- Conversational persuasiveness of Large Language Models
- Key Questions to Ask for Developing AI Strategy
- Implementing an AI Roadmap Framework
- AI And Gamification A Winning eLearning Combination?
- Give Students a Competitive Advantage Over AI
- The potential of Generative AI in Education
- Summer is for Educators Best Time to Dive into AI
- AI might save teachers time. But what is the cost?
- AI Writing Landscape: Lessons From First-Year Composition
- Should Chatbots Tutor? Viral AI Demo With Sal Khan and His Son
- Generative AI in Education: Key tools and trends
- Higher education has not been forgotten by generative AI
- What teachers want from AI
- Banning tech is the wrong answer for education
- Classroom Observations, Powered by AI
- Instructure: EdTech Top 40
- Teachers Report Increase in AI Usage
- AI in education – A collection of professional development resources
- My Assignment Help UK – Top Quality Academic Support
- AI algorithm detects deepfake videos with 98% accuracy
- Difference Between Mastodon, Bluesky, and Threads
- AI: companies are moving cautiously
- Salesforce AI Study: Reshaping the Workplace
- Ethan Mollick’s GPT Complexifier – Just for Fun!
Mijn bronnen over (generatieve) artificiële intelligentie
Deze pagina bevat al mijn bijdragen over (generatieve) artificiële intelligentie, zoals ChatGPT.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie