Meerwaarde van leren voor bedrijfsdoelstellingen vaak onduidelijk

Maar weinig opleidingsorganisaties kunnen kwantificeren dat ze daadwerkelijk toegevoegde waarde hebben voor de doelstellingen van het bedrijf waar ze onderdeel van uit maken. Aldus een belangrijke conclusie uit een recent onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van Accenture Learning. In totaal hebben 285 voornamelijk Amerikaanse respondenten aan het onderzoek deelgenomen.

"According to the report, CLOs are not measuring learning’s impact in terms that can be translated into meaningful business metrics, such as increased revenues or decreased employee turnover and costs. Also, the findings show that only two percent of respondents are measured on how successfully they align the learning function to corporate strategic goals",  aldus een nieuwsbericht in Learning Circuits.

De onderzoekers hebben ook gekeken welke kenmerken het beperkt aantal "learning organizations" heeft dat wel in staat is om hun toegevoegde waarde voor het bedrijf meetbaar aan te tonen ("key capabilities"). Zo blijkt dat deze organisaties het leren integreren met functies als kennismanagement en performance support. Ook gebruikt men technologie om leren mogelijk te maken.

Vanzelfsprekend betekent dit laatste niet dat omdat men blended learning inzet, men de meerwaarde van leren voor de bedrijfsdoelstellingen hard kan maken.  Maar uit dit onderzoek blijkt wel dat "learning organizations", die minimaal de helft van hun leerprogramma’s met behulp van ICT verzorgen, relatief vaak behoren tot de categorie "high performance".

Persoonlijk sta ik wat dubbel tegenover het meetbaar maken van de meerwaarde van leren. Bedrijven die bijvoorbeeld een relatie proberen te leggen tussen investeringen in leren en de omzetgroei zijn m.i. niet goed bezig. Je kunt deze ene factor immers niet isoleren van andere maatregelen die een bedrijf neemt. Maar je kunt wel meten of klanten je producten afnemen omdat je onder andere goede ondersteuning geeft (bijvoorbeeld door een goed overzicht met veelgestelde vragen beschikbaar te stellen).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *