Kwalitatief goede studieloopbaanbegeleiding kan binnen het hoger onderwijs voortijdige uitval reduceren en ertoe bijdragen dat meer studenten afstuderen. Een casus van de George Mason Universiteit laat zien dat hervormingen op het gebied van ‘Academic Advising’ vruchten kunnen afwerpen. Meer uniformiteit is hierbij van groot belang.
In 2014 constateerde deze universiteit dat veel studenten ontevreden waren met de begeleiding die zij kregen tijdens hun studieloopbaan. De verschillende units werkten onafhankelijk van elkaar en hanteerden niet dezelfde standaarden waardoor studenten verschillende niveaus van ondersteuning ervoeren die niet pasten bij hun behoeften.
Er is daarom een Academic Advising Reform Committee (AARC) ingesteld die zwakheden heeft geïnventariseerd en geïnvesteerd heeft in de capaciteit en kwaliteit van studieloopbaanbegeleiding.
De George Mason Universiteit heeft gewerkt aan een nieuwe, uniforme, structuur van het studieloopbaan systeem waarbij samenwerking tussen de organisatieonderdelen centraal staat en er sprake is van meer consistentie en overzicht. Dit moest leiden tot een betere ondersteuning als studenten switchen van opleiding, tot betere planning en betekenisvolle gesprekken over interesses, bekwaamheden en mogelijkheden. Ook zijn er zogenaamde ‘advising liaisons’ aangesteld die leiding gaven aan studieloopbaanbegeleiding en die een coördinerende rol vervullen tussen organisatieonderdelen. Verder is geïnvesteerd in een gezamenlijke missie en visie en in professionele ontwikkeling van studieloopbaanbegeleiders.
Tenslotte is ook geïnvesteerd in een nieuw student success management systeem dat loopbaanadviseurs in staat stelt gesprekken met studenten efficiënter voor te bereiden. De loopbaanadviseur is beter in staat een snel overzicht te krijgen van de status van een student. Verder krijgt de adviseur herinneringen voor vervolgafspraken. Studenten hebben het gevoel dat er meer aandacht is voor hun situaties. Zij hebben het gevoel dat studieloopbaanbegeleiding beter georganiseerd is en meer verdiepend van aard is.
De George Mason Universiteit geeft al aan de effecten van deze verbetering te ervaren. Er is sprake van minder uitval en meer afstuderen.
95% of first-time freshmen who met with academic advisors three or more times during their studies at George Mason graduated in six years or less.
Het is uiteraard lastig aan te geven of deze maatregelen, en niet andere interventies en factoren, hebben geleid tot betere resultaten. Het verbeteren van studiesucces is immers van verschillende zaken afhankelijk. Bovendien is het best mogelijk dat professionalisering meer effect heeft gehad dan de gezamenlijke missie en visie. Bij het verbeteren van studiesucces zul je echter op ‘meerdere paarden moeten wedden’. De George Mason Universiteit heeft dat gedaan.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie