Meer studenten bereiken dankzij (t)e-learning (#in)

College? There's an App for That: How USC Built a 21st Century Classroom beschrijft een interessante casus. Een lerarenopleiding van een universiteit bereikt maar een klein deel van de totale groep docenten in spe. Vervolgens biedt men de opleiding volledig online aan. En voila: 15x zo veel aankomende docenten volgen online onderwijs bij het instituut.

De studenten zijn nu overigens wel afkomstig uit 45 staten en 25 landen (met onderwijs in de Nederlandse taal bereik je dit soort aantallen natuurlijk nooit).

Het artikel biedt inzicht in de aanpak. Deze kenmerkt zich onder meer door:

  • Het gebruik van een virtual classroom applicatie die op een laptop, iPhone of iPad kan worden gebruikt.

    You do have to be in the classroom, but you don't have to be in Los Angeles.

  • Het gebruik van profielen die gebruikers in staat stellen contact met elkaar te maken, en groepen te vormen.
  • Selectie aan de poort.
  • De combinatie van oefenen in de dagelijkse werkpraktijk en online leren (studenten maken video's van hun werk).

De docent-student ratio is overigens gelijk gebleven, en dat geldt ook voor de kosten van het onderwijs. De volgende stap heeft men ook al voor ogen:

to build an alumni wiki network that could co-write lesson plans and share best practices from around the world. The school is also experimenting with recorded or simulated lessons for topics they can't film as effectively on camera.

Dit is geen incrementele verandering. Dit is een radicale ommezwaai. En een succesvolle, zo te zien. Het kan dus wel.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *