De vernieuwing van het onderwijs met behulp van ICT zou in ons land wel eens een impuls kunnen krijgen, als we wat minder spastisch doen over private financiering van het publieke onderwijs. Waarom kent ons land nog geen Technology Enhanced Learning Fonds?
Het meest interessante aan het artikel What Will Work in New Blended Learning Experiment? is de wijze waarop men in de Amerikaanse ‘Bay Area‘ het gebruik van blended learning wil bevorderen.
Het artikel gaat over een nieuw nonprofit fonds dat van plan is 25 miljoen dollar te investeren in nieuwe en vernieuwende benaderingen rond blended learning. Het fonds wordt niet gevoed door de overheid, of door scholen zelf, maar door kapitaalkrachtige individuen en foundations. Michael Horn (co-auteur van Disruptive Class) en Sal Khan (van de Khan Academy) zitten in het bestuur.
Eén van de uitgangspunten van het fonds is dat de docent bij blended learning een cruciale rol vervult. Verder wil men dat leertechnologie op een meer effectievere en klantgerichte manier wordt ontwikkeld. Docenten moeten nauw betrokken worden bij de ontwikkeling van leertechnologie. Zij moeten aanwezig zijn aan
the table and in the laboratories of innovation
Daarvoor is het bevorderen van samenwerking tussen docenten en ‘tech entrepreneurs‘ noodzakelijk.
Het fonds wil weinig voorschrijven wat te doen. Uiteindelijk moeten scholen zelf in staat zijn de vernieuwing te financieren via nieuwe modellen en manieren van onderwijs.
De komende jaren wil men 25 scholen elk 700 duizend dollar geven:
if they can demonstrate a unique idea or way to implement blended learning that pushes the conversation forward. Grantees also must have strong leadership teams, a track record of success and a financially sustainable model.
In Nederland zijn we zeer terughoudend in private financiering van het onderwijs. Het mag, maar het is wel aan regels gebonden. Zo mag er terecht geen sprake zijn van inhoudelijke invloed op het onderwijs. Daarnaast ligt er een sterke relatie met een gezonde levensstijl van leerlingen.
Innovaties van het onderwijs, onder meer dankzij ICT, worden bij mijn weten echter niet gefinancierd vanuit particuliere middelen. De overheid financiert dit, vaak via organisaties als Kennisnet en Stichting SURF.
Volgens mij zijn er in ons land best wel individuen en bedrijven te vinden die vanuit een maatschappelijke betrokkenheid met het onderwijs een foundation voor blended learning zouden willen financieren. Misschien moeten we eens starten om onze koud watervrees ten opzichte van dergelijke vormen van private financiering te verliezen.
Nota bene: En dit is heel wat anders dan het aangaan van riskante beleggingen of het ondoordacht investeren in vastgoed!
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Wilfred,
Helemaal gelijk! Ik merk wel dat als ik met zowel docenten als met “anderen” over mijn ideeën voor vernieuwing van ons onderwijs systeem spreek er nog veel weerstand is. De meesten zien de docenten nog als overdragers van kennis en zijn bang dat deze rol komt te vervallen. Ze zien niet dat de rol van CENTRALE kennis overdrager kleiner wordt, maar de rol van sociale integrator, motivator, discussie leider, coach, praktijk opdrachten begeleiden en persoonlijke uitleg geven, veel groter wordt. In het huidige systeem gaat de meeste stof nog steeds klassikaal en ook als je een onvoldoende haalt (de stof niet beheerst) MOET je gewoon door naar het volgende hoofdstuk. De persoonlijke aanpak van Sal Khan, waarbij je pas verder gaat als je de stof beheerst is al veel beter, maar daar mis ik de tools zodat docenten gezamenlijk (zoals laatst een paar docenten in Finland voor een weekend samen kwamen om een wiskunde curriculum met uitleg en werkopdrachten te maken) opdrachten kunnen maken. Op dit moment zijn de meeste “electronsche opdrachten” gewoon “word” documenten die achteraf weer door de docent moeten worden gecontroleerd i.p.v. door de computer worden gecontroleerd en waarbij je bij fouten of lacunes meteen uitleg (b.v. een filmpje of animatie) krijgt over waar je de fout in ging én met de opdrachten doorgaat op dat niveau (of een niveau lager) totdat duidelijk is dat je de stof beheerst. Ook het embedden van filmpjes als inleiding voor opdrachten (b.v. YouTube veritasium) of gewoon luisteren naar een buitenlands journaal en daarna opdrachten maken…. Er is zoveel mogelijk en ook ik werk aan ideeën voor studeren in de 21e eeuw. Waarom onze regering jaarlijks miljarden uitgeeft aan commerciële schoolboeken (die je zelfs als PDF, pagina voor pagina kunt inzien…..nou geweldig zeg!) en waarom iedere instelling op basis van commerciële of open-source oplossingen een eigen (beperkt) systeem moeten ontwerpen is mij een raadsel. De kracht zit in het samenwerken!
Groet,
Robert