Terwijl ontwikkelingen op het gebied van generatieve AI bepaald niet stilstaan, illustreert een interview met Meta’s CEO Mark Zuckerberg een belangrijke evolutie van de Metaverse die op termijn ook gevolgen kan hebben voor leren, opleiden en onderwijs.
In een recent interview met podcastmaker Lex Fridman liet Zuckerberg zien dat we op een meer realistische manier binnen een virtuele realiteit kunnen gaan interacteren. Volgens Frank Landymore, die verslag doet van dit interview, kunnen we namelijk gebruik maken van fotorealistische representaties van de gebruikers, van zogenaamde Codec Avatars. Dit zijn levensechte 3D-portretten van de gebruikers die ook gebruik kunnen maken van lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen, ook al zie je dit laatste bij Zuckerberg zelf niet echt terug. Deze avatars stellen gebruikers in staat om meer authentiek real-time met elkaar te communiceren. Fridman merkt in het gesprek zelfs op dat het voelde alsof hij en Zuckerberg “in dezelfde kamer” waren.
Deze Codec Avatars zijn volgens Landymore het resultaat van jarenlange inspanningen van Zuckerberg en zijn team. De avatars worden gevormd dankzij uitgebreide scans van het gezicht van een gebruiker, die vervolgens worden omgezet in een computermodel. Met behulp van de headset worden de gezichtsuitdrukkingen van de gebruiker in real-time gedetecteerd en op de 3D-avatar geprojecteerd. Zuckerberg benadrukt dat deze technologie efficiënter is dan het verzenden van video, maar wel meer vraagt van de hardware.
Landymore plaatst ook enkele kanttekeningen:
- Het interview met Fridman was geen live demonstratie. Er kan dus van alles mis zijn gegaan.
- Er werden avatars gecreëerd met behulp van een geavanceerde, uren durende scan met honderden camera’s. Deze technologie is dus nog niet toegankelijk voor de gemiddelde consument.
Volgens Zuckerberg komen ongetwijfeld minder geavanceerde, maar wel meer toegankelijke scantechnologieën via smartphone’s voor de gewone sterveling beschikbaar.
Deze video laat wat mij betreft in elk geval zien dat we op termijn steeds meer mogelijkheden krijgen om live, maar online op afstand met elkaar te communiceren. Een aantal beperkingen van applicaties zoals Zoom of Teams worden hiermee ondervangen:
- Een gebrek aan zicht op non-verbale communicatie.
- Het gevoel dat anderen jou de hele tijd aanstaren.
- Vertraging van de spraak.
Deze technologie heeft daarmee de potentie om krachtige online leerervaringen toe te passen. Tegelijkertijd is de gebruikte technologie nu nog niet toegankelijk (onder meer vanwege de kosten), en is het langdurig gebruik van de bekende VR-brillen bepaald niet vriendelijk en gemakkelijk in gebruik. Daar moet echt wat op gevonden worden. Daarnaast is het de vraag waar de data van het scannen van gezichten wordt bewaard en of deze data uitsluitend voor dit doel worden gebruikt.
Hier vind je het interview zelf:
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie