Meer bewustwording en conversaties met betrekking tot ethiek en data noodzakelijk

Ethische vraagstukken op het gebied van data worden pregnanter, naarmate we steeds meer data genereren en manieren om data te analyseren geavanceerder worden.

Our lack of interest in data ethics will come back to haunt us van Jayson Demers bevat terechte zorgen en waarschuwingen met betrekking tot ethiek en big data.

  • Data is het betaalmiddel van de nieuwe wereld (data wordt ook wel eens de nieuwe ‘olie’ genoemd).  Elke dag worden worden 2,5 quintiljoen bytes aan data geproduceerd (een quintiljoen is een 10 met dertig nullen). Deze hoeveelheid neemt alleen maar toe. Grote bedrijven zijn bovendien steeds beter in staat data te ontginnen en te exploiteren.
  • Ethiek en data betreft niet alleen privacy, maar ook: eigenaarschap van persoonlijke data, bias (kan leiden tot verkeerde interpretaties), transparantie (inclusief: wie bepaalt of en hoe bedrijven inzicht geven in hoe men omgaat met jouw data?) en instemming (passief instemmen door een site te gebruiken of actief instemmen waarbij je je door pagina’s voorwaarden heen moet worstelen).
  • Grote bedrijven gaan discussies over ethiek en data uit de weg. En als men betrapt worden op bewust misbruik of blunders, dan komt men weg met ‘foutje, bedankt’. Gebruikers vergeven het deze bedrijven vrij snel (als schijnt Facebook in ons land nu echt gebruikers aan het verliezen te zijn).
  • Hoe langer we wachten op een serieus gesprek, hoe moeilijker het wordt om een aanvaardbare oplossing te gaan gebruiken. Hoe meer we gewend raken aan onethische datapraktijken, des te minder we in staat zullen zijn om te bepalen wat “normaal” is op dit gebied.
  • In Europa is met de Algemene Verordening Gegevensbescherming een goede stap gezet in de richting van bescherming van burgers op dit terrein. Regelgeving is echter onvoldoende. Het gaat ook om bewustwording, conversaties en deskundigheid (bij burgers en bedrijven).

We need to democratize the conversation by encouraging consumers to demand greater ownership, control, and/or transparency over their own data. We need to hold companies accountable for their practices before they get out of hand. And we need the data scientists, entrepreneurs, and marketers of the world to think seriously about the consequences of their data-related efforts — and avoid sacrificing ethical considerations in the name of profits.

Ik deel deze mening. We moeten ons er bewust van zijn dat ‘gratis’ niet bestaat. Het zou verboden moeten zijn dat bedrijven mensen laten betalen met hun privacy. Verder vind ik het belangrijk om doel en context van het verzamelen en gebruiken van data binnen conversaties centraal te stellen. Je kunt als onderwijsinstelling data verzamelen en gebruiken om uitval van lerenden helpen te voorkomen. Dat is wat anders dan data te gebruiken om aanbevelingen voor aanvullende cursussen te doen. Een hobby-blogger die data verzamelt zodat gebruikers makkelijker commentaar kunnen geven, zou anders benaderd moeten worden dan een bedrijf als Facebook.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *