Tijdens mijn zomervakantie attendeerde Patrick Koning mij op zijn ‘zomerproject’: een artikelbundel over mediawijsheid in het onderwijs. Deze blogpost bevat een samenvatting en bespreking van deze bundel.
Patrick is natuurlijk auteur van het fraaie boek #Mediawijsheid in de klas, waarvan ook een tweede druk is verschenen (lees ook mijn bespreking). Deze artikelbundel is het resultaat van blogposts, keynotes, workshops en artikelen die Patrick naar aanleiding van dit boek heeft geschreven en verzorgd. Een mooie manier om deze kennis te delen.
Hij heeft bewust voor een iBook gekozen om het ontwikkelde materiaal makkelijk te toegankelijk te maken, en om te leren hoe je zo’n elektronisch boek maakt. Het nadeel hiervan is natuurlijk dat je over een device moet beschikken met een iOS-besturingssysteem (iPhone, iPad) of over een Mac(Book).
Na de inleiding opent het boek met een introductie van mediawijsheid. Onder andere aan de hand van een video licht Patrick hierin zijn competentiemodel toe. Patrick gebruikt hierbij vooral slides met tekst. Ik had hier gekozen voor relevante illustraties waarbij je vertelt of voor een podcast. Gesproken woord in combinatie met geschreven tekst leidt immers tot cognitieve overbelasting. Bovendien bevat het hoofdstuk zelf ook nog eens veel van de tekst.
In het derde hoofdstuk gaat Patrick in op de vraag hoe je een mediawijze leraar wordt. Daarin pleit hij voor een open gesprek tussen docent en jongeren over media. Ook staan hier inspiratiebronnen voor docenten. Mediawijs worden is verder vooral hard werken. Hoofdstuk vier gaat dan over de vraag hoe je als docent jongeren mediawijs kunt maken. Hij pleit hier onder meer voor mediawijsheid als apart vak en geïntegreerd in vak- en beroepscontext. Verder gaat hij in dit hoofdstuk ook in op integratie van mediawijsheid in het vak Nederlands.
Het vijfde hoofdstuk bespreekt de implementatie van mediawijsheid. Hier staat wederom de vraag centraal of je mediawijsheid als apart vak moet aanbieden of geïntegreerd. De video maakt dit keer alleen gebruik van trefwoorden en gesproken tekst. De subkop ‘Sectie 1’ op pagina 22 suggereert dat dit hoofdstuk meerdere secties bevat. Dat is echter niet het geval.
Het zesde en laatste hoofdstuk heeft als titel: Hoe word ik als leraar mediawijs? Je zou veel overlap verwachten met hoofdstuk drie. In dit hoofdstuk gaat Patrick echter heel beknopt in op reacties op zijn boek.
Dit iBook bevat de belangrijke kern van mediawijsheid, en vormt daarmee een nuttige inleiding op het onderwerp. De auteur illustreert de tekst met mooie afbeeldingen, gebruikt hyperlinks naar meer informatie en integreert twee video’s. Patrick presenteert dit elektronisch boek als werk in uitvoering. Hij is van plan deze bundel regelmatig te updaten.
Verbeterpunten wat mij betreft zijn:
- Ik mis een inhoudsopgave waarmee je in één oogopslag de inhoud van het iBook kunt overzien.
- Er staan enkele tik- en grammaticale fouten in. Een enkele keer loopt een zin niet of is een woord weggevallen.
- De discussie over mediawijsheid als vak of geïntegreerd komt een aantal keren in hoofdstuk vier en vijf aan bod. Dat had beknopter gekund.
- Illustreer uitgebreider met wat voor werkvormen je mediawijsheid kunt bevorderen.
- Ik realiseer me dat het produceren van goede video’s een intensieve klus is. Kies echter voor video’s die daadwerkelijk waarde toevoegen aan de geschreven tekst. Met name de eerste video is voor verbetering vatbaar. Kies ook consequent voor automatisch afspelen van de video of voor afspelen nadat de lezer op de video heeft geklikt (ik heb een voorkeur voor het laatste).
- Besteed in hoofdstuk vijf ook aandacht aan implementatiestrategieën.
- Kies een andere titel voor het laatste hoofdstuk.
- Gebruik een platformonafhankelijk format.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie