Media en leren (metastudie)

Donald Clark vat een metastudie over het gebruik van media samen, en legt daarbij ook de relatie met (t)e-learning. Het gaat om de publicatie The Media Equation: How People Treat Computers, Television and New Media Like Real People and Places van twee wetenschappers van de Stanford Universiteit, die hiervoor 35 studies hebben bestudeerd.

Een paar conclusies, volgens Clark:

  • E-learning content moet zo ontworpen zijn dat het lijkt alsof echte mensen in een realistische setting bij de leerprocessen betrokken zijn. Clark spreekt bijvoorbeeld van de "illusion of humanity".
  • Je moet mensen bij de start emotioneel zien te raken, en hen geen saaie keuze geven uit een lijst met leerobjecten.
  • Mensen houden van experts, waarmee zij zich kunnen identificeren.
  • De kwaliteit van gebruikte video's heeft eigenlijk geen effecten op het leren, de kwaliteit van audio wel.
  • Hoe groter het scherm, des te beter.

Ik heb één probleem met Clark's bijdrage. Hij baseert zich op een boek dat meer dan tien jaar oud is. Sindsdien is technologie zo veranderd, dat ik me afvraag of nieuw onderzoek niet noodzakelijk is.

Virtuele werelden en de hedendaagse mobiele apparaten hebben andere eigenschappen, die van invloed zijn hoe mensen met technologie omgaan (en hoe zij technologie waarderen). De hierboven geformuleerde laatste conclusie zou anders slecht nieuws betekenen voor mobile learning.

Dat geldt verder bijvoorbeeld ook over inzichten hoe kennis wordt ontwikkeld. Clark -zelf een warm pleitbezorger van social software- stelt in deze samenvatting de waarde van 'expertkennis' centraal. Anno 2009 zijn netwerken en 'menigten' echter ook waardevolle 'kennisbronnen'.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *