Vandaag heb ik een masterclass mogen verzorgen in het kader van de landelijke inspiratiedag van het Consortium Beroepsonderwijs. Daarbij ben ik onder meer ingegaan op de grootste uitdaging bij het ontwikkelen van blended learning.
Na een kennismaking via Mentimeter, heb ik kort teruggeblikt op de invoering van ICT binnen het onderwijs. Rond 1995 werd bijvoorbeeld vooral gesproken over het realiseren van een infrastructuur als grootste uitdaging. Een aantal jaren later was het gebrek aan content het grootste knelpunt. Uiteraard wordt werkdruk ook als grote uitdaging beschouwd.
Aan de hand van de metafoor van het restaurant heb ik echter duidelijk proberen te maken dat grootste uitdaging op het gebied van blended learning is:
Hoe kunnen we leertechnologieën op een didactische goede manier inzetten, zodat lerenden effectiever, efficiënter en met meer plezier leren?
Op het gebied van ICT en onderwijs heb je namelijk heel veel keuzemogelijkheden om ICT in te zetten. Zo kun je variëren in leren op afstand (gedistribueerd) en leren tijdens bijeenkomsten (contigu) en kun je meer of minder ICT inzetten. Bovendien kun je dergelijke parameters combineren met de onderdelen van het onderwijsleerproces (zoals instructie of interactie tussen docent en lerenden).
Het gaat daarbij ook om het samenspel van en afstemming tussen leerdoelen, leerinhouden, leertechnologieën en didactiek. Binnen de context waar je mee te maken hebt. Bovendien zijn de doelen die je wilt bereiken met ICT in het onderwijs van invloed op de wijze waarop je ICT in het onderwijs inzet.
Ik heb de aanwezigen ook vooraf vragen laten opsturen. Aangezien deze bijeenkomst in Theater Spant! in Bussum gehouden werd, wilde ik deze vragen aan een balk naar beneden laten komen. Je hebt immers maar eenmaal in je leven de kans om ‘Stuif es In’ na te doen. Aangezien er zes vragen waren opgestuurd, hebben we daar van af gezien. Het middel mag immers niet het doel domineren. Op vier vragen ben ik in kunnen gaan. Op de volgende twee vragen niet:
Vraag: Hoe kunnen kritische beroepssituaties via blended learning worden aangeboden?
Antwoord: ik kan me voorstellen dat je bijvoorbeeld via video een kritische beroepssituatie voordoet. Indien privacy geen issue is, kunnen lerenden vervolgens opnames (laten) maken van hun gedrag binnen kritische beroepssituaties. Deze opnames kunnen dan van feedback worden voorzien. Verder kun je ook met case-opdrachten werken waarin kritische beroepssituaties worden beschreven, en waarover vragen worden gesteld die lerenden beantwoorden en waarop zij feedback geven.
Vraag: Hoeveel tijd kost het om een e-module vorm te geven, en met welk programma kan dat?
Antwoord: wat is een e-module? Het is de vraag of je als docent altijd zelf applicaties als Xerte of Captivate moet gebruiken om zelf e-modules mee te maken. Je kunt ook eenvoudige en krachtige video’s maken met je smartphone, deze video’s publiceren via YouTube en verrijken met vragen via bijvoorbeeld HiHaHo. Ook kun je met een app als Educreations of ExplainEverything screencasts maken met korte uitleg. De tijd die het kost hangt van verschillende factoren af: van de ervaring met de applicatie, van de inhoudelijke expertise van de docent, de algemene ICT-vaardigheden van de docent, enzovoorts. Je moet daarbij ook kijken naar het mogelijke hergebruik van het online materiaal?
Tenslotte heb ik een aantal voorbeelden gegeven van het gebruik van ICT in het onderwijs. Daarbij ben ik ook ingegaan op voorbeelden, onder meer op het voorbeeld van Agora uit Roermond waar leerlingen individuele leerroutes volgen.
Hieronder vind je mijn slides.
Na mij kwamen nog onder meer Jeroen van Merriënboer met systematisch ontwerpen van onderwijs via het 4C\ID-model en Pedro de Bruyckere die op geheel eigen wijze inging op wat werkt binnen het onderwijs (onder meer tijd, energie en motivatie, rekening houden met voorkennis, multimedia werkt als je rekening houdt met de dual coding theorie en de kracht van een relatie tussen docent en lerenden).
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie