Vandaag heb ik voor de tweede keer een masterclass over blended learning verzorgd bij de STC-Group in Rotterdam. Het op een effectieve manier inzetten van leertechnologie stond daarbij centraal. Wat zijn daarbij aangrijpingspunten?
Het programma bestond uit de volgende onderdelen:
- Blended learning: waar hebben we het over?
- Wat kun je bereiken met blended learning?
- Is blended learning effectief?
- Hoe kunnen we blended learning effectief inzetten?
Na de opening ben ik begonnen met inventariseren welke leertechnologieën al worden ingezet binnen het onderwijs van de aanwezigen. Bij de STC-Group maakt men bijvoorbeeld al vele jaren gebruik van simulaties. Ook weet ik dat virtual reality-toepassingen binnen deze onderwijsinstelling worden gebruikt. Deze groep docenten maakten met name gebruik van online video.
Vervolgens heb ik het begrip ‘blended learning’ afgebakend en geïllustreerd dat je verschillende aspecten van invloed zijn op de ‘blend’. Bij blended learning gaat het er ook om dat face-to-face leren en online leren elkaar versterken. Hoe blended learning vorm krijgt, via modellen, is afhankelijk van diverse aspecten (zoals de leerdoelen en je doelgroep).
Wat wil de STC-Group bereiken met blended learning? Het geven van een impuls aan de kwaliteit van het onderwijs scoorde hoog, net als het meer flexibiliseren van het onderwijs.
En is blended learning effectief? Ja, mits goed doordacht toegepast. Je komt nog dagelijks ‘didactische drama’s’ tegen. Ik heb het daarbij onder andere gehad over het vreemde onderzoek waarin een live docent en online docent werden vergeleken, en over de groep studenten die gillend weg is gelopen nadat met Facebook-lesmateriaal moest gebruiken.
Nadat we ingegaan zijn op deze zijn, zijn we ingegaan op het belangrijkste onderdeel van de masterclass: hoe kun je blended learning effectief inzetten?
Daarbij heb ik geadviseerd om te beginnen bij wat we weten wat werkt (bijna altijd, tenminste). Ik combineer daarbij David Merrill’s First Principles of Instruction met de onderwijsprincipes van learningscientists.org. Dat leidt tot de volgende principes, waarbij ik heb aangegeven hoe je leertechnologie kunt gebruiken voor het faciliteren van deze principes:
1) Realistische problemen als uitgangspunt van leren (o.a. video, VR)
1b) Ook: concrete voorbeelden tbv begrijpen abstractie
2) Activeren van studenten
2a) Actief ophalen informatie (retrievel practice) (o.a mindmap maken, oefentoetsen)
2b) Voorkennis activeren (o.a. brain writing)
2c) Gespreid oefenen (spaced practice) (o.a. kleine stukken content bestuderen)
3) Demonstreren, uitleggen (o.a. op afstand voordoen via de Hololens)
4) Laat studenten uitleggen (o.a. screencasts laten maken)
5) Wissel onderwerpen af (interleaving) (structuur met kleine leereenheden aanbieden)
6) Combineer woord en beeld (dual coding) (bijv. Via een infographic)
6a) Gebruik alleen passende content (voorkom online bestuderen van lange teksten)
7) Laat studenten toepassen (o.a. zelftoets, VR, opnames maken en feedback geven)
8) Laat studenten het geleerde integreren in de praktijk (bijvoorbeeld reflectievloggen)
9) Hanteer een duidelijke structuur (o.a. deadlines)
10) Investeer in een goede relatie met studenten
10a) Monitor voortgang (o.a. learning analytics)
10b) Op afstand begeleiden (synchroon online)
Ik wilde de aanwezigen ook nog een quiz laten maken om gepresenteerde informatie op te halen. Vreemd genoeg kwamen de vragen niet in beeld. Het scherm bleef ‘hangen’ bij het aantal deelnemers aan de quiz. Erg jammer. Ik heb dit ook nog nooit meegemaakt.
Ik heb de deelnemers ook gevraagd om over een paar dagen een oefentoets te maken.
Hieronder vind je mijn slides.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie