Op 26 oktober aanstaande start via het EMMA-platform een massive open online course over formatief toetsen. Deze MOOC wordt verzorgd door docenten van de Open Universiteit.
Formatieve toetsen of assessment voor leren is een relevant thema voor docenten en onderwijskundigen. Het is immers een belangrijk hulpmiddel voor de ondersteuning van het leerproces. In deze MOOC -die in het Nederlands en Engels wordt verzorgd- maakt je kennis met relevante theorie, en krijg je handvaten om toetsen zodanig te ontwikkelen dat ze de kennisontwikkeling ondersteunen. Je leert wat formatief toetsen is en hoe formatief toetsen kan bijdragen aan het leren van leerlingen of studenten.
De doelgroep van deze MOOC bestaat in eerste instantie uit docenten en onderwijskundigen die het leerproces willen ondersteunen, maar kan ook gevolgd worden door iedereen die formatieve assessment wil inzetten.
De MOOC bestaat uit vier lessen waarvan drie met elk een studielast van zes uur. De doorlooptijd bedraagt 6,5 weken. De vier lessen kunnen ook afzonderlijk worden gevolgd, zodat je later kunt instromen.
Aan bod komen:
- Kennis making met de omgeving, zodat je die beheerst als je in de weken daarna aan de slag gaat met de leeractiviteiten.
- Onderscheid tussen summatief en formatief toetsen. Aan de hand van concrete voorbeelden onderzoek je hoe ook summatieve toetsen voor formatieve doelen (d.w.z. voor leren i.p.v. van leren) gebruikt kunnen worden.
- Ontwikkeling van een set criteria en een ‘rubric’ voor (formatief) toetsen (incluis de toepassing hiervan).
- De functie van feedback bij formatief toetsen, analyse van voorbeelden en zelf werken aan een ontwerptaak voor de eigen praktijk.
De MOOC wordt verzorgd door Olga Firssova, Desirée Joosten-ten Brinke, Johan van Strien en Francis Brouns.
Andere interessante Emma-MOOCs voor Nederlandse onderwijsprofessionals:
- Designing Online Courses with the 7Cs Framework
- General and Social Pedagogy: theory and research
- 21st Century Learning
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
2 reacties