Massive Open Online Course e-learning #elearnmooc

In het kader van het EADTU-initiatief “Opening up education” organiseren Celstec (van de Open Universiteit) en Kennisnet een Massive Open Online Course over e-learning. Ik fungeer als hoofddocent van deze cursus. Wij willen hierbij een didactisch concept ontwikkelen dat tegemoet komt aan de beperkingen van de bestaande MOOC-concepten. Inhoudelijk wordt onder meer aandacht geschonken aan de relatie tussen leertheorieën en e-learning.

Massive Open Online Courses (MOOC’s) zijn online cursussen die vrij toegankelijk zijn (geen toegangseisen en kosten), die geen limiet kennen wat betreft het aantal deelnemers, maar waarvoor lerenden geen studiepunten toegekend krijgen. Sinds verschillende jaren worden er vrij toegankelijke online cursussen verzorgd. Nieuw en bijzonder aan MOOC’s is dat vaak enorme aantallen lerenden participeren (tienduizenden, afkomstig uit tal van landen). Dit daadwerkelijk massale karakter leidt tot een specifieke dynamiek. Wij verwachten overigens geen duizenden deelnemers aan te trekken, maar hopen wel op enkele honderden participanten in deze Nederlandstalige MOOC.

De ontwikkeling van MOOC’s heeft hype-achtige trekken. Ook moeten er nog diverse vragen worden beantwoord. Zo is het business model van MOOC’s nog onvoldoende uitgekristalliseerd, zijn er zorgen rond kwaliteitszorg van MOOC’s en moeten didactische concepten van MOOC’s nog worden doorontwikkeld. MOOC’s bieden onderwijsinstellingen echter ook de gelegenheid te experimenteren met nieuwe vormen van onderwijs, en de mogelijkheid om nieuwe doelgroepen te bereiken. Dit zijn ook twee belangrijke redenen voor Celstec en Kennisnet om deze MOOC aan te bieden. Wij willen bijvoorbeeld een didactisch concept ontwikkelen dat tegemoet komt aan de beperkingen van de bestaande MOOC-concepten. Bestaande MOOCs kenmerken zich veelal door een sterke nadruk op instructie (en weinig docent-studentinteractie), of juist door sterk gedistribueerde kennisontwikkeling en interactie (waarbij studenten vaker het overzicht kwijt raken).

Tijdens deze MOOC ontwikkelt de deelnemer meer inzicht in de belangrijkste trends en ontwikkelingen op het gebied van e-learning. Er is aandacht voor de invloed van technologie op leren, en voor de relatie tussen leertheorieën en e-learning. De deelnemer analyseert ook een bestaande cursus/lessencyclus/opleiding op de sterke en zwakke kanten wat betreft het gebruik van leertechnologie. Daarnaast komt het maken van een globaal ontwerp van een blended of online cursus aan de orde, waarbij hij gebruik maakt van belangrijke inzichten op het gebied van technology enhanced learning. Een ander thema is het op een effectieve manier inzetten van technologie binnen face-to-facebijeenkomsten. Tenslotte komen ook eigen leervragen op het gebied van e-learning aan de orde.

Deze MOOC bestaat uit vrij toegankelijke online masterclasses die Celstec al samen met Kennisnet aanbiedt. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van reeds ontwikkelde content uit vorige masterclasses, en worden aanvullende leermaterialen ontwikkeld (zoals opdrachten).
Deelnemers kunnen zelf beslissen hoeveel tijd zij besteden aan deze MOOC die begin september van start gaat en tot half december duurt. In de praktijk komt het neer op minimaal 12 uur en maximaal 120 uur. Via het leertraject ‘Leren en doceren in de 21e eeuw’ kunnen deelnemers een certificaat ontvangen. Tenslotte begeleidt een evaluatieonderzoek deze MOOC.

De hash tag is #elearnmooc
Meer informatie is te vinden via http://www.openu.nl/elearnmooc
Deze omgeving zal de komende tijd verder worden ingevuld.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *