Marktontwikkelingen en technologietrends op het gebied van digitaal leren (volgens Fosway)

De Britse Fosway Group heeft weer het jaarlijkse Fosway 9-Grid™ over digitaal leren gepubliceerd. In deze blogpost besteed ik aandacht aan de marktontwikkelingen en trends rond leertechnologieën die zij beschrijven.

Here is the image of a vibrant and bustling educational technology market scene.
DALL-E: Here is the image of a vibrant and bustling educational technology market scene.

Marktontwikkelingen

De marktontwikkelingen die zij beschrijven, komen op het volgende neer:

  1. Economische druk. Budgetbeperkingen hebben gezorgd voor een zwaarder jaar op het gebied van digitaal leren. Bedrijven ervaren vertraging in aankoopbeslissingen. Er worden forse rechtvaardigingen vereist voor het doen van investeringen.
  2. Toegevoegde waarde. Er is een toegenomen behoefte aan duidelijk meetbare resultaten van leeractiviteiten. Strategische afstemming en impactanalyse worden belangrijker.
  3. Opkomst van AI. AI verandert de manier waarop we leren en werken. AI creëert nieuwe kansen, maar vereist ook een verantwoord gebruik van de technologie.
  4. Bekwaamheden en “skills intelligence’. Er is een verschuiving naar leren gericht op bekwaamheden, vaak ondersteund door AI, om talentmobiliteit en interne carrièremogelijkheden te bevorderen.
  5. Marktcomplexiteit. De markt van digitaal leren is altijd dynamisch en complex geweest en bestaat uit een breed scala aan content soorten inhoud, diensten en segmenten. Alle segmenten overlappen elkaar in bepaalde opzichten. Er is sprake van een uitbreidend en in ontwikkeling zijnd web van concurrentie, partnerschappen en relaties in de toeleveringsketen.
  6. Het samenvoegen van diensten en aanbieders vereenvoudigt de toegang tot de markt. Grote en middelgrote bedrijven zoeken naar manieren om toegang tot de complexe leveranciersmarkt te vereenvoudigen. Bijvoorbeeld: het bundelen van content van verschillende leveranciers via een platform.
  7. Toenemende concurrentie op het gebied van ‘managed services’ (het aanbieden van content, technologie, ontwerpoplossingen en het geheel of gedeeltelijk outsourcen van contentontwikkeling als geheel).
  8. Off-the-shelf content is veerkrachtiger dan op maatwerk gebaseerde diensten. In tijden van budgetbeperkingen vinden bedrijven meer waarde in bestaande leveranciers en bronnen, met een focus op efficiëntie en integratie.
  9. Respons van de markt. Aanbieders op het gebied van digitaal leren ontwikkelen meer begrip voor de pleidooien voor strategische vaardigheden en bieden oplossingen voor het ontwikkelen van vaardigheden en gepersonaliseerde leertrajecten. Taxonomieën op het gebied van vaardigheden maken daar deel van uit.

Trends op het gebied van leertechnologieën

  1. AI en contentontwikkeling. AI automatiseert contentcreatie. Dit vereist wel kwaliteitscontrole en aandacht voor privacy. Vrijwel elke leverancier van digitale leermiddelen investeert in generatieve AI-technologie in hun werkproces voor het ontwikkelen van content.
  2. Druk op prijzen voor content. De toepassing van AI kan leiden tot lagere prijzen. Dit brengt zowel kansen als uitdagingen met zich mee. De kans is om de productie van content te versnellen door gebruik te maken van AI en de kosten voor klanten te verlagen en tegelijkertijd de marges te vergroten. De bedreiging is dat klanten op zoek gaan naar veel grotere verlagingen dan
    of dat ze de tools zelf gaan gebruiken en de behoefte aan externe contentdiensten marginaliseren. Er wordt als gebruik gemaakt van generatieve AI om snel video en andere rijke contentbronnen te produceren. Je kunt dit afdoen als onrealistisch of ‘unheimisch’ in vergelijking met live video. Maar in een markt die al jaren tevreden is met 2D-animaties, moet je dit niet onderschatten.
  3. Persoonlijke conversaties. Grote taalmodellen zoals GPT-4 bieden gepersonaliseerde leerervaringen, verschuivend van cursussen naar dynamische, vraaggestuurde strategieën. Het paradigma is veranderd, niet alleen de tools. Met generative AI verkennen lerenden onderwerpen op een contextueel specifieke manier via persoonlijke en privégesprekken. Ze zijn over het algemeen niet op zoek naar relevant leren, maar naar het aanbevolen antwoord of de aanbevolen actie.
  4. Adaptief leren. AI en vergelijkbare technologieën worden gebruikt om leeractiviteiten en -paden aan te passen aan individuele behoeften. De noodzakelijke technologie wordt steeds toegankelijker. Adaptief leren wil ook een antwoord zijn op de vermoeidheid die ontstaat ten aanzien van digitaal leren.
  5. Oefenen en feedback. De mogelijkheid om vaardigheden te oefenen en feedback te krijgen is van toenemend belang, met technologische ondersteuning, zoals AI-copiloten, en menselijke interactie.
  6. Specialistische capaciteiten. Echte differentiatie in de markt hangt af van specialistische mogelijkheden en eigen tools.
  7. De herkomst en geloofwaardigheid van content worden steeds belangrijker, vooral in het licht van door AI gegenereerde content. Generieke inhoud voelt vaak aan als een bot instrument voor leren. De off-the-shelf markt is echter veerkrachtig en blijft groeien. Een belangrijke onderscheidende factor voor aanbieders is de herkomst van hun content. Het vermogen van grote taalmodellen om onmiddellijk inhoud te creëren voor elk onderwerp op aanvraag voedt de vrees van een massa aan door AI gegenereerde alledaagsheid die goed ontworpen, doordachte inhoud van hoge kwaliteit verdringt.
  8. Strategisch partnerschap. Aanbieders zoeken naar meer strategische relaties met klanten, waarbij ze adviesdiensten toevoegen aan hun aanbod.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *