Marktonderzoek AI binnen het onderwijs

Ik ben vandaag gestuit op een samenvatting van een marktanalyse over artificiële oftewel kunstmatige intelligentie (AI) binnen het onderwijs. De studie zelf is heel duur. Maar de samenvatting bevat op zich ook interessante informatie.

  • Er is een groeiende behoefte aan intelligente tutor-systemen om gepersonaliseerde leerervaringen mogelijk te maken, en om aanpakken voor begeleiding te versterken. Deze groei wordt mede veroorzaakt door de vraag naar leerplatforms die het leren van de lerende meer centraal stellen (gepersonaliseerde leeroplossingen). Leveranciers investeren in de ontwikkeling van gebruiksvriendelijke systemen met vakinhoudelijke kennis om lerenden beter te begeleiden.
  • Intelligente algoritmes en AI zullen in toenemende mate binnen leerplatforms geïntegreerd worden. Dit zal een sterke groei in het gebruik bevorderen.
  • Contentontwikkelaars, uitgevers, onderwijsinstellingen en bedrijven die leertechnologie ontwikkelen, werken in toenemende mate op dit terrein samen.
  • Het aantal investeringen in deze technologie neemt fors toe.
  • Het gebruik wordt beperkt door functionele beperkingen van intelligente tutor-systemen, door issues op het gebied van beveiliging en bescherming van data en door een gebrek aan deskundige professionals (die met de technologie om kunnen gaan).
  • Wat betreft de meest dominante AI-technologie: dat is Natural Language Processing. De samenstellers verwachten een opmars van deep learning technologie.
  • Onderwijsinstellingen richten zich vooral op content waarin AI ‘ingebouwd’ is (ten behoeve van adaptiviteit en personalisering). Tools zoals chatbots zijn eveneens in opkomst.
  • Het hoger onderwijs past naar verhouding het meeste AI toe (marktaandeel van 50% van alle onderwijsinstellingen).
  • Belangrijke marktpartijen zijn Nuance Communication, Microsoft, AWS, IBM, Google, Cognii, Pearson, Jenzabar, Volley.com, Content Technologies, Pixatel Systems, PleIQ, Knewton, Blippar, Blackboard, Century Tech, Quantum Adaptive Learning, en Liulishuo. Je ziet hier dus algemene technologiebedrijven tussen staan, evenals specifieke bedrijven, een uitgever en verrassend genoeg één van de leveranciers van elektronische leeromgevingen.

AI is wat mij betreft in potentie de belangrijkste technologische ontwikkeling voor leren, opleiden en onderwijs, in de komende jaren. Met name als het gaat om het geven van instructie ‘naar behoefte’, voor het begeleiden van lerenden en voor het beoordelen van open vragen en essays. Er zijn echter ook risico’s en mogelijke valkuilen (te veel nadruk op individueel leren, instrument voor selectie, data die in verwarde handen kan vallen, enzovoorts).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

  1. Beste Wilfred,

    Hartelijk dank weer voor de tijd die je neemt om deze informatie samen te vatten en te delen!

    Met vriendelijke groet,

    Tim Theeboom

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *