In het Canadese Calgary gaat men pilotprojecten uitvoeren met onder andere iPods. Volgens het bericht Calgary students might soon be able to put their iPods to use in the classroom wordt leren hierdoor 'persoonlijker' omdat gebruik wordt gemaakt van technologie waar lerenden al mee bekend zijn.
De jongeren lijken er zelf nog niet helemaal uit te zijn of zij tools die zij voor hun plezier gebruiken, ook voor educatieve doeleinden willen gebruiken (plezier' en 'leren' worden helaas nog steeds als twee verschillende dingen gezien).
Bovendien kunnen -zo geven jongeren zelf ook aan- iPods ook worden gebruikt om te spieken.
Binnen deze projecten wordt ook gewerkt aan informatievaardigheden van lerenden:
A big part will be figuring out how to help kids be smart about finding information in a wired world and knowing who and what to trust
Calgary students might soon be able to put their iPods to use in the classroom beschrijft ook ervaringen van andere onderwijsorganisaties met onder andere iPods. De Duke Universiteit heeft in 2004 bijvoorbeeld alle eerstejaars studenten van iPods voorzien.
A review after the first year found 60 per cent of students used the gadgets to record audio for classroom purposes, while three quarters used them in at least one way to support classroom learning.
In Californië wil de overheid gedrukte leermaterialen vervangen door voornamelijk online leerstof. Een maatregel, die overigens vooral lijkt te zijn ingegeven door financiële redenen.
Ik geloof eerlijk gezegd niet dat iPods onderwijs 'persoonlijker' maken. Dat bereik je pas als leerinhouden en leeractiviteiten meer worden toegespitst op de leergeschiedenis, de leervragen en de competenties van de lerende (en diens voorkeuren om te leren). Maar ik geloof wel in de potentie van mobiele technologie, om meer flexibel en just in time leren mogelijk te maken.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie