Mag je de motivatie van jongeren positief beïnvloeden door ‘goed meedoen’ tijdens de les mee te laten tellen voor het rapportcijfer van een vak? Die vraag kreeg ik gisteravond via Twitter gesteld. In deze blogpost vind je mijn mening.
Sem van Geffen is verontwaardigd. Een docent Duits op een middelbare school geeft leerlingen elke les een beoordeling voor ‘goed meedoen’. De reeks beoordelingen telt voor 30% mee voor de bepaling van het rapportcijfer. Sem vindt dit een slechte vorm van gamification.
Volgens hem is het onmogelijk om als docent grote klassen in de gaten te houden, en is het twijfelachtig of je daar objectieve beoordelingscriteria voor kunt ontwikkelen en gebruiken. Volgens Sem riekt dit naar chantage, en is het bovendien onderwijskundig dom. Er is immers geen relatie tussen het beoordeelde gedrag en de leerprestaties van leerlingen.
Met dit laatste punt ben ik het eens. Beoordelingen van leerprestaties moeten beoordelingen van leerprestaties zijn. Bovendien werken uitgestelde beloningen en straffen slecht op gedrag. Je moet onmiddellijk feedback krijgen op je gedrag. Niet na enkele weken.
Ik ben het echter niet eens met Sem dat je gedrag niet zou kunnen beoordelen (of beter: waarderen). Volgens mij kun je wel criteria maken, en lerenden daar op aanspreken. Ik zie daarbij vooral heil in het waarderen en bevorderen van positief gedrag van lerenden. Vanuit een bepaalde visie en gedeelde waarden formuleer je verwachtingen ten aanzien van gewenst gedrag, en afspraken over hoe je omgaat met ongewenst gedrag. Je beloont dan vooral positief gedrag. Ook moet het gaan om concreet te maken verwachtingen. ‘Goed meedoen in de klas’ is dan te vaag.
Dat deze manier kan werken laat onderzoek naar dit zogenaamde Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS) zien. Verder vind ik een toepassing als ClassDojo in dit verband interessant, al heeft dit bedrijf het afgelopen jaar ook een flinke bok geschoten op het gebied van privacy. Uiteraard kun je de motivatie van lerenden ook via de inrichting van je ‘leeromgeving’ beïnvloeden.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie