De firma Knewton verzamelt al vele jaren data over het gebruik van online leerinhouden. Op basis daarvan heeft men een online applicatie gemaakt die gedifferentieerd onderwijs mogelijk wil maken. Wired spreekt zelfs van een “Robot Tutor”.
Ik ben voorstander van meer flexibel onderwijs. Dat lerenden meer in eigen tempo kunnen studeren, en dat beter rekening wordt gehouden met datgene wat iemand kan en kent. Tot op zekere hoogte zouden lerenden ook de kans moeten krijgen om aandacht te besteden aan individuele leervragen en -behoeften. Tegelijkertijd betekent meer differentiatie vaak extra werk voor een docent. Tenzij slimme technologie de docent daarbij ondersteunt.
Volgens Wired heeft de firma Knewton een applicatie ontwikkeld waarmee differentiatie beter wordt ondersteund. In de loop van de jaren heeft Knewton namelijk 200.000 leerobjecten verzameld die door 10 miljoen lerenden uit meer dan 20 landen is gebruikt. Zij hebben daarmee heel veel data verzameld. Op basis hiervan kunnen lerenden meer op maat leren.
Eerst maakt de applicatie een inschatting van het niveau van een lerende. Vervolgens bepaalt de applicatie welke leerinhouden de lerende in welk format gepresenteerd wordt (ik mag hopen dat Knewton niet gelooft in de mythe van leerstijlen waar bepaalde media bij passen). De voortgang van de lerende wordt bijgehouden.
De applicatie is schijnbaar gratis te gebruiken, en docenten kunnen ook zelf hun eigen materiaal, zoals opdrachten, uploaden. Door het grootschalige gebruik wordt de software van Knewton meer geavanceerd. Knewton stelt zelfs dat de applicatie de ‘gedachten’ kan lezen. Wired spreekt van een “Robot tutor”, maar heeft daarmee een wel zeer beperkte visie op de rol van een docent.
Wired stelt verder dat Knewton niet de enige firma is die dit heeft geprobeerd. Het bedrijf Amplify heeft hier -tevergeefs- ook een poging toe gewaagd. Een belangrijk verschil is dat scholen voor Amplify fors in de buidel moesten tasten, en dat je bij Knewton ‘alleen’ betaalt met je data. Persoonlijk kreeg ik een associatie met de Khan Academy.
Knewton heeft het over open educational resources. Ik zou de voorwaarden moeten induiken om te kijken in hoeverre de leerinhouden daadwerkelijk ‘open’ zijn, en ook hoe het zit met het eigenaarschap van de content. Het gaat Knewton ogenschijnlijk om het vergroten van de toegankelijkheid van het onderwijs. Een begrip dat door veel bedrijven echter vaak vooral met de mond wordt beleden.
De applicatie is nu nog ‘Beta’. Het zou me niets verbazen als zij op een gegeven moment een freemium-model hanteren. Daar is niets mis mee, maar wees er wel duidelijk over. Knewton verleent uiteraard ook al langer diensten aan organisaties, met name op het gebied van learning analytics. Mogelijk verbeteren ze ook hun commerciële software op basis van ervaringen met de gratis applicatie.
Knewton spreekt zelf ook over ‘free adaptive learning’ en ‘personalisatie’. Deze laatste benadering gaat uit van meer zelfverantwoordelijkheid van de lerende voor datgene wat h/zij wil leren. Dit is lang niet altijd een goed idee. Bijvoorbeeld omdat veel lerenden nog moeten leren zelfverantwoordelijk te leren (en sturing nodig heeft), of omdat het ook noodzakelijk is als een onderwijsinstelling aangeeft wat er geleerd moet worden. Op dit moment kies je als lerende zelf welke onderwerpen je wilt bestuderen. Ik denk dat veel lerenden wat meer structuur en begeleiding nodig hebben om daadwerkelijk te leren van deze content.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie