Maakt Apple de ambitie om het onderwijs te veranderen waar?

Afgelopen donderdag organiseerde Apple een ‘special event‘ over onderwijs. Apple heeft de ambitie om een bijdrage te leveren aan de uitdagingen waarmee het onderwijs te kampen heeft. Ik betwijfel echter of Apple’s oplossing een fundamentele bijdrage levert aan noodzakelijke onderwijsveranderingen.

Volgens Apple zit onderwijs in hun DNA. Tijdens het event is men kort ingegaan op de urgentie om te veranderen. Vervolgens is men stil blijven staan bij de waarde die een iPad kan hebben voor leren. Tijdens de sessie zijn daarna   twee nieuwe initiatieven gepresenteerd.

In de eerste plaats wil men het studieboek opnieuw uitvinden. Gewone elektronische boeken schieten volgens Apple tekort als het gaat om aantrekkelijkheid. Daarom heeft men iBooks 2 gelanceerd. De boeken, die binnen deze toepassing gebruikt kunnen worden, bevatten prachtige features zoals 3D animaties, twee opties waarmee je kunt lezen (bijvoorbeeld als je je wilt concentreren op tekst), de mogelijkheid om aantekeningen te maken, quizzes of video. Het artikel Apple’s iPad Textbooks: Everything You Need to Know About iBooks 2 geeft een goed overzicht. De mogelijkheid om content te delen, ontbreekt.

iBooks Author is een gratis applicatie waarmee je deze interactieve, elektronische boeken kunt maken. Ik heb er zelf niet mee gewerkt, maar als ik de demonstratie mag geloven is het heel eenvoudig. Daarbij is het wel van belang om je bewust te zijn van de ‘kleine lettertjes‘ (commerciële boeken MOET je aanbieden via Apple’s iBooksstore, het ePub-formaat is niet compatible, enzovoorts).

Apple werkt ook samen met educatieve uitgevers (zoals McGraw-Hill en Pearson) om veel interactieve boeken via de Apple iBooksstore aan te bieden, tegen een betaalbare prijs (zo’n 15 dollar).

De mogelijkheid om dergelijke rijke content op een laagdrempelige manier te ontwikkelen en te gebruiken is  prachtig. Een aantal van de huidige tekortkomingen worden hopelijk op niet al te lange termijn aangepakt (al vrees ik dat Apple het gesloten karakter van de toepassingen niet snel zal opgeven; je blijft afhankelijk van Apple hardware.

Op de tweede plaats wil Apple docenten helpen het curriculum opnieuw uit te vinden. Daarbij wil men iTunesU gebruiken. Niet alleen voor opgenomen hoorcolleges. Via de nieuwe iTunesU app kun je complete gratis, digitale cursussen ontsluiten en gebruiken. Daarbij valt de integratie met iBooks op. Je kunt bijvoorbeeld vanuit een opdracht ‘Lees hoofdstuk x’ direct naar het hoofdstuk in het digitale boek gaan. Hetzelfde geldt voor online boeken. Daarnaast kun je als cursist notities maken bij cursussen. iTunesU stelt je in staat om altijd en overal te beschikken over gratis online cursussen. iTunesU maakt in feite open courseware meer toegankelijk.

Natuurlijk is dit ook een mooi initiatief. Het is echter de vraag of iTunesU en de nieuwe interactieve elektronische boeken daadwerkelijk een revolutie zullen bewerkstelligen in het onderwijs, net zoals Apple dat heeft gedaan met de muziekindustrie. Zij trekken m.i. een te grote broek aan als zij stellen dat iTunesU docenten helpt het curriculum opnieuw uit te vinden.

Op het gebied van didactiek mis ik bijvoorbeeld mogelijkheden voor co-creatie, interactie en samenwerking. Zowel iBooks als iTunesU zijn sterk gericht op individueel leren. Verder laat Apple leerdoelen en manieren van beoordelen buiten beschouwing. Ik vraag me dan ook af of Apple hun ambitie om het onderwijs te veranderen met deze initiatieven waar kan maken.

Lees ook Gizmodo’s analyse You Can’t Afford Apple’s Education Revolution

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

13 reacties

  1. Apple heeft maar een doel, de greep op de consument in alles wat digitaal mogelijk is vergroten en verstevigen. Dat is het bedrijfsmodel, het zogenaamde idealisme van simpele hardware en software voor doeltreffend gebruik is alleen nog een middel om mensen te binden en te lokken. Voorbeeld is het iTunes -platform waarbij gebruiksgemak ondergeschikt is aan het bedrijfsmodel. Hoop niet dat er onderwijs acceptatie ontstaat voor de producten (en al helemaal niet de gesloten standaarden) van Apple, net zomin als die van Google en Microsoft.

  2. Er zitten denk ik veel haken en ogen aan het aanbod van Apple. Het heeft echter ook het grote voordeel dat de mindset gewijzigd wordt. Ik heb dat wat breder uitgelegd in een eigen blogpost.

  3. Apple is niet degene die het onderwijs zal veranderen. Apple faciliteert slechts. Het is aan ons, docenten, om die faciliteiten op te pakken (of niet) en het onderwijs te vernieuwen, verfrissen, veranderen. Co-creatie, interactie en samenwerking zijn uiteraard van belang maar zijn door ons te organiseren, in de klas. Of we daar faciliteiten bij inzetten van Apple, van Microsoft, van Google of van meneer Jansen uit de bovenbouw dat doet er niet toe.
    Misschien zijn al deze nieuwe applicaties slechts oude wijn in nieuwe zakken. Ook een nieuwe zak kan ertoe bijdragen dat de wijn een stuk lekkerder smaakt! Mits goed ingeschonken. Ik ben het met je eens dat de Apple’s ambitie om het onderwijs te veranderen een te grote broek is! Bijdragen aan die verandering doen ze in elk geval!

  4. Ik ben het met de vorige spreker eens. Het is Apple er om te doen een monopolie te vestigen op de distributie van onderwijs content. Als dat gelukt is zijn de rapen gaar beste mensen. Het gaat er nu vooral om Amazon er uit te drukken met zijn Kindle. Let op uw saeck Apple-gelovigen ! Darwin is overal 🙂

  5. Ik geloof echt wel dat Apple een passie voor onderwijs heeft, en bij wil dragen aan verbetering van het onderwijs. Maar liefst wel met hun hardware! Het risico van vendor lock in is ook hier weer levensgroot aanwezig.

  6. Bijdragen aan veranderingen doen ze zeker. Dat hebben ze met de mobiele telefoon en met de muziekindustrie gedaan. Maar of deze producten leiden tot ander onderwijs is de vraag. Jij schrijft dat het aan docenten is om faciliteiten op te pakken en onderwijs te vernieuwen. Dat klopt deels. Aan de andere kant kan ICT je ook in een bepaald keurslijf dwingen. Technologie is niet didactisch neutraal. Nooit geweest. En ook nu niet.

  7. Ik probeer verder te kijken dan de bezwaren van monopolie, vendorlockin, commerciële belangen van Apple etc etc. Dan zie ik de stappen van Apple als een bevestiging van een sluimerende ontwikkeling (revolutie) in leren. Wat ik zie (en ik ben niet de enige) gebeuren in het onderwijs van de toekomst is een ontwikkeling die o.a. ook geschetst wordt door Wim Veen (http://www.slideshare.net/Homozappiens/wim-veen-visions-2020). In deze ontwikkeling wordt de individuele leerpaden steeds verder doorgetrokken. Het gaat steeds meer om zelfsturing en het zoeken van uitdagingen. Lerenden leren onafhankelijk maar ook in samenwerking mbv technologie. Ze gaan authentieke en voor hen relevante uitdagingen aan. Ons huidige schoolsysteem komt hiermee sterk onder druk te staan. Wat wordt onze toegevoegde waarde? Het wordt tijd voor ‘creatieve destructie’ in het onderwijs. En daar zijn ze bij Apple erg goed in (clear out the old to make way for the new).

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *