De Online Educa vindt dit jaar van 23-25 november plaats in Berlijn. De Zweedse auteur, docent en adviseur Pär Lager is één van de keynotesprekers. De organisatie heeft hem onlangs geïnterviewd als introductie. Bij het lezen van het interview heb ik me wel achter de oren gekrabd….
Pär Lager heeft verleden jaar een boek geschreven over andere manieren van professionalisering. Dit boek komt deze zomer in het Engels uit. Tijdens de OEB zal hij vooral ingaan op de toekomst van ‘EdTech’.
Volgens Lager helpt technologie leren meer geïndividualiseerd te maken. Voor de toekomst is hij in dat verband vooral benieuwd naar de mogelijkheden van AI en de Metaverse om leertrajecten meer geïndividualiseerd te kunnen maken. Je kunt met behulp van leertechnologie volgens hem de echte behoeften aan opleiden ontdekken. Hij is ook een warm pleitbezorger van massive open online courses als manier om een leven lang te leren, en voor veel veel eigen verantwoordelijkheid van lerenden voor de eigen ontwikkeling (dat blijkt ook uit onderstaande video).
Let wel: Lager heeft het hierbij volgens mij over leren van volwassenen. Desalniettemin kun je m.i. kanttekeningen plaatsen bij de hoge mate van individualisering. Leren is immers ook een sociaal proces. Ik ben benieuwd hoe Lager individualisering en leren als sociaal proces met elkaar verbindt. Daarnaast zijn werknemers lang niet altijd in staat om zelf verantwoordelijk te zijn voor hun eigen ontwikkeling en online te leren. Veel mensen hebben daarbij ondersteuning nodig.
Lager legt in zijn bijdrage onder meer ook de nadruk op professionalisering van gebruikers ten aanzien van het gebruik van leertechnologie, ten behoeve van een betere en grootschaliger toepassing van leertechnologie. Verder benadrukt hij het belang van innovatievere manieren van opleiden en leren. Een leven lang leren is volgens hem belangrijker dan ooit voor werkgelegenheid en voor de bloei van de maatschappij.
In zijn bijdrage zal hij ingaan op -jawel- “the revolution that now takes place in upskilling and reskilling”. Hij zal belangrijke trends en cases bespreken en de “black box” van de “learning revolution” openen door cases en inzichten uit zowel onderzoek als praktijk te delen. We moeten volgens hem meer, beter en sneller leren, en op grotere schaal. Lager is daarbij pleitbezorger van een combinatie van online en fysiek leren.
Het is m.i. echter de vraag of grote schaal en kwaliteit altijd met elkaar gecombineerd kunnen worden, als het gaat om leren. Bij het geven van begeleiding zijn er bijvoorbeeld duidelijk grenzen aan de groei. Massive Open Online Courses hebben niet voor niets het bestaande hoger onderwijs en de particuliere opleidingen niet vervangen.
In het interview benadrukt hij ook het opbouwen van een leercultuur. Wat hebben de beste mensen en meest innovatieve organisaties gemeen op dit terrein? Vijf perspectieven zijn dan belangrijk. Die perspectieven licht hij in het interview niet toe. Daarvoor moeten we naar zijn keynote luisteren.
Pär Lager geeft ook een aantal adviezen om zo veel mogelijk baat te hebben bij deelname aan de OEB. Je zou je voor moeten bereiden, onder meer door voorafgaand aan de OEB een interne sessie in je organisatie te houden en bekijk samen naar het programma te kijken. Waar wil je op letten? Maak tijdens de OEB aantekeningen, foto’s en video’s. Deel dit met anderen. Stel je ook de volgende vragen:
- Waar moet ik op letten bij OEB met betrekking tot wat ik goed doe en moet blijven doen als ik vertrek?
- Waar moet ik mee stoppen als ik de OEB verlaat?
- Wat moet ik nu nieuw gaan doen?
Hieronder vind je een opname van een online inleiding die Lager over “upskilling and reskilling” heeft gehouden:
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie