Hoorcolleges zijn niet de meest effectieve doceeractiviteiten. Uiteraard maakt het ook uit wat je tijdens een hoorcollege doet. Verder laat recent onderzoek zien dat het voor de effectiviteit ook nog uitmaakt waar studenten in een collegezaal zitten.
Onderzoekers van de Universiteit van Sheffield hebben gekeken wat redenen zijn voor studenten om ergens te gaan zitten, en of de “seating positions” correleren met de studieprestaties.
Veel studenten blijken het liefste bij vrienden te zitten. Andere studenten kiezen er bewust voor daar te gaan zitten waar zij de aandacht van de docent trekken, of juist kunnen vermijden. Sommige studenten selecteren plekken waar zij juist goed kunnen zien en horen. Anderen kiezen stoelen die het mogelijk maken de zaal snel te verlaten. Deze groep maakt zich zorgen of een ruimte snel ontruimd kan worden.
Wat betreft de correlatie met studieprestaties laat het onderzoek zien dat vriendengroepen die bij elkaar zitten meestal vergelijkbare cijfers behalen. Studenten die over het algemeen aan de randen van de collegezaal zitten, doen het slechter dan gemiddeld.
Het artikel over dit onderzoek op de website van ScienceDaily gaat niet in op de onderzoeksopzet en de omvang van de onderzochte groep. Verder is het van belang te benadrukken dat het om correlaties gaat. Studenten die de randen opzoeken kunnen zich niet hebben voorbereid, weinig gemotiveerd zijn of laag scoren op ‘self-efficacy’.
Toch kunnen docenten volgens de onderzoekers deze bevindingen gebruiken om extra hulp te bieden aan angstige studenten, of om interacties tussen de verschillende groepen studenten te bevorderen. Interacties kunnen bijdragen aan effectief leren en studieprestaties van alle studenten positief beïnvloeden. Je kunt als docent hiervoor bijvoorbeeld student response systemen zoals Mentimeter via smartphones gebruiken. Een nadeel daarvan is echter dat alleen al de aanwezigheid van een smartphone leidt tot minder goede leerprestaties (we moeten echt leren fatsoenlijk om te gaan met die dingen).
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie