M-learning: gaat het nu ècht gebeuren?

Mobile learning (m-learning) wordt al een jaar of vijf een glorieuze toekomst voorspeld. En toch valt de adoptie tot dusver tegen, aldus analist Brandon Hall. Maar dat gaat veranderen!


Mobile learning is taking off because the access devices, mobile phones, are already in people’s pockets. In addition, the phones are owned by the learners, not by institutions or large organizations. This makes an enormous psychological difference in terms of learners viewing themselves as being in control of their own learning.


Daarom hebben zij het rapport Mobile Learning: The Essential Information for Training Professionals samen gesteld. Nee, geen link. Het rapport is namelijk te koop voor 275 dollar. En dat is me zelfs tegen de huidige koers te gortig.

Ik denk dat de vraag of de adoptie van m-learning tot nu toe tegenvalt, afhankelijk is van de definitie ervan. Sluit je laptops als apparaat uit? Beperk je je tot online modules, cursussen en opleidingen? Dan zou het best wel eens kunnen kloppen. Doe je dat niet, dan zou m-learning wel eens breder geaccepteerd kunnen zijn dan Brandon Hall denkt.

Brandon Hall geeft aan dat mobiele telefoons het eigendom zijn van het individu, en dat dit gegeven een stimulans zou kunnen zijn voor m-learning. Ik vraag me af of dit argument hier geldt. In Nederland zijn mobiele telefoons al veel langer geaccepteerd, in vergelijking met de VS. Maar ik betwijfel of doorsnee mobiele telefoon veel wordt gebruikt om te bloggen, wiki’s te bewerken, in communities te participeren of om leerobjecten te bestuderen (om maar een aantal leeractiviteiten te noemen). De kosten zijn relatief hoog, en het gebruikersgemak van de meeste mobiele telefoons is m.i. voor deze activiteiten laag.

Met de komst van de iPhone zou dat wel eens kunnen veranderen. Verder denk ik dat de opmars van de mini-notebook wel eens een belangrijke enabler van m-learning zou kunnen zijn.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

4 reacties

  1. @Jeroen Gerth: er is wel vaker over m-learning geschreven. In jouw commentaar richt je je specifiek op het onderwijs. Daar spelen inderdaad nog hele andere aspecten. Grappig, inderdaad, je visie op de iPhone: geen telefoon, maar een alternatief voor een laptop. Ik denk overigens dat veel ouderen (mijn generatie) een iPhone niet echt als een volwaardige laptopvervanger zullen zien. Dat geldt ook voor een mini-notebook. Handig voor onderweg, maar niet voor langdurig gebruik.

  2. @Wilfred: Had even een deja-vu :p. Ik had het inderdaad specifiek over het onderwijs. Wat ik met de iPhone wou illustreren is de vraag hoe lang we de mobiele telefoon nog enkel een telefoon kunnen noemen. Ik zie het ook niet als een laptopvervanger. Voor veel dingen is een laptop toch wel prettiger en krachtiger. Het voordeel van een mobiel noem je al. Compact, handig voor onderweg om even snel er bij te pakken en weer weg te leggen. Zoals een notitieblok waar je ook geen complete brieven en werkstukken op schrijft.
    Toch zet de iPhone wat nieuwe deuren open op mobiel gebied en ik ben erg nieuwsgierig wat daar uit gaat komen.
    Tot morgen 🙂

  3. Ik denk dat m-learning vooral aanslaat voor informeel leren (of ‘unstructured’ learning), bij persoonlijke apparaten hoort leren wat je zelf wilt, op je eigen manier. Dus lekker msn-en en twitteren met je werk-vrienden, waar je toevallig ook nog eens een cursus mee doet 😉

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *