Luister meer naar lerenden

Marc Prensky pleit in Young Minds, Fast Times: The Twenty-First-Century Digital Learner ervoor om lerenden veel meer te betrekken bij de ontwikkeling van het onderwijs. Zelf probeert Prensky dat wel te doen, bijvoorbeeld via panels. En volgens eigen zeggen geeft Prensky via zijn presentaties lerenden ook 'een stem'.

Volgens Prensky communiceren docenten veel te weinig met lerenden. Als zij dat wel zouden doen, dan zouden zij bijvoorbeeld ICT vaker en beter inzetten, stelt hij. In zijn artikel haalt hij een aantal uitspraken van leerlingen aan, zoals

"You think of technology as a tool. We think of it as a foundation — it's at the basis of everything we do."

Veel lerenden vinden het onderwijs saai, schrijft Prensky.

Some of the boredom, of course, comes from the contrast with the more engaging learning opportunities kids have outside of school

Hij pleit er bijvoorbeeld voor om lezingen resoluut uit het onderwijs te schrappen, en te vervangen door discussies.

Prensky's bijdrage heeft -net als over het algemeen zijn presentaties- een hoog "lange halen, snel thuis"-karakter. Maar hij heeft wel een punt: het onderwijs luistert vaak onvoldoende naar lerenden, als het gaat om de vormgeving van het onderwijs. Zij weten vaak, is ook mijn ervaring, feilloos de vinger op de zere plek te leggen als je hen daar naar vraagt. Ik ben er overigens niet van overtuigd dat lerenden aangeven geen instructies of inleidingen meer te willen hebben. Zij willen 'geraakt' worden, heldere uitleg, afwisselende werkvormen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *