Live bloggen. Hoe doe je dat? #OEB15

De laatste dagen heb ik een aantal keren de vraag gekregen hoe ik het voor elkaar krijg om live te bloggen. Zeker als ik ook een sessie moet voorzitten. In deze blogpost ga ik daarom in op dit proces.

Sprekersnotitie van JF Kennedy
Sprekersnotitie van JF Kennedy van zijn beroemde toespraak in Berlijn, 1963. Gefotografeerd in Berlin Story Museam

Allereerst is dit een kwestie van ‘oefening baart kunst’. De eerste jaren was ik niet in staat om live te bloggen, en maakte ik op papier aantekeningen die ik later uitwerkte. Een zinvolle tussenstap is het intensief tweeten van sessies geweest. Het nadeel hiervan was dat de tijdlijn van mijn volgers wel erg rijk gevuld werd met mijn tweets. Maar ik heb er wel door geleerd tegelijkertijd te luisteren en te typen. Uiteraard speelt ook mee dat ik meer dan twaalf jaar blog. Ik kom er bijvoorbeeld net achter dat ik de afgelopen week mijn 6000ste blogpost heb geschreven (dit is bijdrage 6006). Door het te doen, heb ik het dus geleerd.

Belangrijk is echter ook de voorbereiding. Ik schrijf mijn blogposts in een elektronisch kladblok. ’s Morgens maak ik een document aan en zet ik al de hashtag klaar, plus de introducties van de sprekers.
Verder beschikte ik tijdens de Online Educa Berlijn als ‘Amigo de la Prenza’ over een persbericht van de opening. Ik heb daar al uitspraken van sprekers uitgehaald. Als voorzitter van de sessie “The Flip is in” had ik al twee van de drie presentaties vooraf ontvangen. Ik had op basis hiervan al over de bijdragen van Estie Lubbe en Carlos Turro geschreven. Vervolgens hoefde ik alleen nog maar te checken of ik de slides correct had geïnterpreteerd.

Als ik zelf een presentatie of workshop moet verzorgen, schrijf ik vooraf al de blogpost. Dit helpt me ook de rode draad van mijn bijdrage vast te houden. Bloggen helpt dus bij het voorbereiden van presentaties. Na afloop van de sessie vul ik deze blogpost dan aan, op basis van het verloop van de bijeenkomst.

Maar verder lukt het me al luisterend inleidingen van sprekers of discussies te verwerken in volzinnen. Het wordt complex als een spreker met een zwaar accent spreekt (zoals Schots-Engels) of als een Engelstalige spreker heel snel spreekt.

Na afloop check ik de bijdrage en publiceer deze vervolgens op mijn blog, en in het geval van de Online Educa Berlijn ook op e-learning.nl. Door de snelheid sluipen er wel eens tik- of grammaticale fouten in. Mijn grootste fout, afgelopen vrijdag, was een verouderde hashtag (#OEB14 ipv #OEB15).

Mis je hierdoor niet wel eens belangrijke uitspraken? Ja. Ik zie soms op twitter uitspraken, die ik heb gemist. Verder is het lastig om meteen te reflecteren op bijdragen, en die reacties te verwoorden. Dat doe ik meestal later.

Live bloggen is intensief en inspannend. Maar het is ook efficiënter dan aantekeningen maken en later uitwerken. Een aantal jaren geleden was ik veel meer tijd kwijt met bloggen tijdens conferenties. Het is een kwestie van doen, en van een efficiënte voorbereiding.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *