Let op de fundamentele structuur van educatieve games (#in)

In het artikel What Makes a Good Learning Game? waarschuwt auteur Simon Egenfeldt-Nielsen ervoor bij het ontwerpen van educatieve games niet eenzijdig te focussen op het toekennen van punten, het behalen van hogere niveaus of duidelijke doelen. De fundamentele structuur van een educatieve game is volgens hem essentieel voor het succes ervan.

You may very well create a learning game that is motivating, and uses level and feedback in some ways, but still fail miserable. This often happens because designers are not conscious of how games are fundamentally structured. They forget games are about "what you do" and not "what you see." Instructional designers apply game principles but forget to step back and see whether these principles distort the learning experience.

Het gaat bij een goede game om het uitvoeren van uitdagende acties, die gevolgen hebben en waar je feedback op krijgt. Een goede game is ook gebaseerd op regels.
De auteur gebruikt daarbij de metafoor van 'zelfstandige naamwoorden' ("substantives") en woorden ("verbs"). Een metafoor die ik zelf niet heel helder vind.
Drie elementen staan bij het ontwikkelen van een goede educatieve game volgens Egenfeldt-Nielsen centraal:

  • Integratie
    Leren en spelen zijn geïntegreerd. Bewaak in de game ook het behalen van onderliggende leerdoelen. Je kunt bijvoorbeeld bepaalde historische spellen spelen, zonder je te behoeven bekommeren om de historische context. Dat is niet de bedoeling van een educatieve game.
  • Motivation
    Het spel op zich moet intrinsiek motiveren. De belangrijkste activiteiten binnen de game moeten interessant zijn, en spelers uitdagen.

    Motivation should be in tune with the requirements of good gameplay like good balancing, a well tuned rewards system, varied consequences, and quick user feedback.

    De regelset van een spel moet er toe bijdragen dat lerenden in een 'flow' raken.

  • Focus
    Bij veel educatieve spellen zijn spelers vooral bezig met bijzaken (zoals navigeren of spullen verzamelen) en niet waar het daadwerkelijk om gaat.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *