Hoe kun je jouw studenten prikkelen om jouw marketing uit te voeren? Tijdens het EADL-congres werden vier manieren beschreven. De reden om dit te doen, heeft niet alleen te maken het werven van klanten, zo bleek.
De laatste bijdrage van het EADL-congres, die ik heb bijgewoond, werd verzorgd door twee presentatrices van een Duitse instelling voor afstandsonderwijs (Appollon Hochschule). Zij onderscheiden vier manieren om lerenden te prikkelen voor jouw marketing.
Testemonials van lerenden zijn op de eerste plaats een belangrijk middel om lerenden marketing voor jouw organisatie te laten doen. Zij lieten o.a. zien hoe een studente via YouTube laat wat zij studeert, en wat haar drijft om te studeren.
Op de tweede plaats gebruiken zij lerenden als counsellors en ondersteuners. Daar hebben zij een speciaal mentorprogramma voor. Een derde mogelijkheid om lerenden te gebruiken voor marketing is het ondersteunen van initiatieven van lerenden zelf. De organisatie heeft bijvoorbeeld alumninetwerken ondersteund, die door lerenden zelf zijn opgezet. Ook ondersteunen zij lerenden die bijvoorbeeld groepen in sociale media starten. Lerenden organiseren ook face-to-face bijeenkomsten, waarbij zij facilitair worden ondersteund.
De vierde en laatste manier is investeren in klantloyaliteit. Zij geven bijvoorbeeld kalenders uit. Deze kalender bestaat uit foto’s afkomstig van een prijsvraag onder lerenden. Daarnaast vragen zij lerenden om de hogeschool aan te bevelen.
Waarom voert men deze activiteiten uit? Niet alleen om nieuwe klanten te werven, maar ook om meer servicegericht te zijn richting lerenden. Je betrekt lerenden meer bij de organisatie, je investeert in een relatie, luistert naar behoeften van lerenden en doet daar ook meer mee. Respect, kwalitatief goede service, relatie en eerlijke marketing vormen daardoor één geheel.
Belangrijke elementen uit de benadering van lerenden zijn:
- Persoonlijke contacten
- Open communicatie
- Vertrouwen in lerenden
- Tijd en aandacht investeren in de relatie
- Belangstelling voor alle aspecten van het leven van lerenden (van invloed op leren)
Het initiatief om deze rol te vervullen, komt van de lerenden zelf. Zij willen iets terug geven aan hun onderwijsinstelling, zij willen zich identificeren met hun studie. Zij vinden het ook uitdagend om andere lerenden te helpen, en zij vinden dat een beter imago van hun instelling ook afstraalt op henzelf.
Volgens de sprekers zijn de ervaringen hiermee overwegend positief, en levert deze benadering ook veel op. Zij bellen bijvoorbeeld ook elke lerende op die stopt met de studie.
Een mooi, concreet, voorbeeld van hoe effectief investeren in relaties en netwerken kan zijn.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie