Lerenden al partner van innovatie #oeb24

Tijdens deze sessie ging een aantal sprekers in op AI-innovaties die bevorderd zijn door lerenden. Deze sessie werd verzorgd door studenten van het programma ‘Future scouts”.

Future scouts is een Duits programma waarin studenten technologietrends verkennen en die inbrengen binnen betrokken instellingen en beleidmakers. Ze houden zich onder meer bezig met ethische aspecten, AI-competenties en chatbots in het onderwijs.

Voordelen van deze aanpak:

  • Studenten ontwikkelen relevante vaardigheden.
  • Lerenden krijgen een actievere rol binnen het systeem.
  • Je leert interdisciplinair.
  • Instellingen krijgen impulsen van een nieuwe generatie.
  • Het bevordert betrokkenheid van de gemeenschap.
  • Lerenden worden meer gemotiveerd.

In de context van AI is dit relevant omdat AI in toenemende mate wordt gebruikt voor leren en doceren. Ook doen ze onderzoek naar het gebruik van AI.

Tijdens de sessie zijn twee cases gepresenteerd van projecten die zijn uitgevoerd.

Bij de technische universiteit van München wil men AI gebruiken om grootschalig onderwijs, kleinschalig te maken en om de studiedruk van studenten te verlagen. Studenten stellen ook heel veel vragen rond huisvesting, studie, enzovoorts. 80% van die vragen zijn vrij eenvoudig. Veel van de informatie staat ook online. Maar daar wordt niet naar gezocht.  Daarom hebben ze een chatbot gebouwd die deze vragen kan beantwoorden. Tijdens een hackaton heeft men een oplossing bedacht. Deze is in een aantal maanden ontwikkeld en in productie gebracht.Een team van 5-6 studenten beheert de tool en krijgt daar ook studiepunten voor.
Inmiddels zijn meer dan 2000 chats uitgevoerd, en waren de antwoorden in 80% van de vragen behulpzaam. De ervaringen worden ook gedissemineerd. Een belangrijke geleerde les is dat je een eenvoudige maar dynamische projectstructuur kiest en dat je verschillende manieren moet inzetten om studenten aan te trekken om te participeren (zoals het verdienen van studiepunten).

De tweede casus betreft een oplossing om AI-geletterdheid in het onderwijs te integreren. Ontwikkelen gaan zo hard dat je het onderwijs er amper op krijgt aangepast. Ook hebben instellingen vaak onvoldoende middelen om te investeren. Docenten zijn vaak terughoudend, onzeker en beschikken over weinig tijd. Zij hebben daarom 50 studenten getraind als AI-gidsen die medewerkers tal van ondersteuning bieden (ook wettelijk advies). De focus lag ook op experimenteren (belangrijk voor verwachtingen).

Opvallend is dat dit initiatief werd omarmd, maar dat de kosten erg laag waren. Het leidde ook tot interne kennisdeling. Een belangrijke uitdaging, echter was consistentie van kennis van de medewerkers. veel kennis gaat ook verloren, en dat de persoon van de student van grote invloed is op het succes. Studenten zijn ook geen didactische ervaring die nodig is bij professionalisering. Wat bijvoorbeeld goed werkte is dat studenten samen met docenten prompts formuleren voor chatbots. Ze hebben bijvoorbeeld ook samen checklists gemaakt voor het gebruik van generatieve AI (wat mag wel, wat mag niet).

Voorwaarde is wel dat er geen sterke hiërarchie is tussen docenten en studenten. In veel landen kunnen docenten bijvoorbeeld minder ontvankelijk zijn voor ondersteuning door studenten.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *