Dankzij mobiele technologie zijn we zeer flexibel in waar we willen leren. Patti Shank heeft een interessant artikel geschreven waarin zij aangeeft dat leren vanaf een klein beeldscherm vanuit ‘cognitief perspectief’ de nodige uitdagingen heeft. Zij geeft ook tips hoe daar mee om te gaan.
De uitdagingen zijn:
- Omdat we minder inhoud per keer op een klein scherm zien, gebruiken we meer geheugen om te onthouden en te verwijzen naar wat er op dat moment buiten het scherm staat.
- Mobiele technologie leidt tot meer onderbrekingen en minder focus.
- Je loopt het risico op onderbreking van verbindingen. Dat leidt ook af.
- Bij kleinere schermen moeten we vaak meerdere informatiebronnen gebruiken, en wisselen tussen schermen of toepassingen.
- Kleinere schermen vereisen meer zoeken, klikken, navigeren en wachten. Deze interactiekosten zijn belastend.
- Deze uitdagingen leiden tot een grotere cognitieve belasting.
Je zou zeggen dat Shank op basis hiervan zou aanraden om smartphones voor andere doelen te gebruiken dan voor studeren (bijvoorbeeld wel voor performance support). Toch zoekt zij de oplossing voor het hanteerbaar maken van deze uitdagingen in het aanpassen van de content. Bijvoorbeeld minder content, minder moeten typen, minder moeten klikken, snel terug kunnen keren naar waar je was gebleven (bij interrupties) of het gebruik van kortere zinnen.
Ik vraag me echter af of deze aanpassingen altijd toepasbaar zijn. Je wilt bijvoorbeeld bewust open vragen gebruiken (cognitief uitdagender). Ook wil je bij bepaalde onderwerpen verdiepend leren bevorderen met behulp van onderzoeksartikelen (die je trouwens vaak beter vanaf papier kunt bestuderen).
Zouden we lerenden niet eerder moeten stimuleren om apparaten te gebruiken die passen bij doelen, didactisch concept en inhoud, in plaats van het didactisch concept en de inhoud aan te passen aan het device?
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Ja, helemaal met je eens. Ikzelf heb de laatste 10 jaar gewerkt met 2 grote schermen voor m’n neus. Daarna voelt al het andere beperkend en minder productief. Zelfs WhatsApp gaat vlotter op een desktop :-). OOk voor e-learning en online handleidingen adviseerden we vaak een extra scherm om het geleerde/opgezochte gelijk te kunnen toepassen.
De digitale wereld is erbij gekomen, niet in plaats van de fysieke. Hiermee hebben we de mogelijkheid maar eigenlijk dus ook de uitdaging om de juiste informatiedragers te koppelen aan de doelen. Mijn studenten zijn behoorlijk digitaal vaardig maar geven voor studieboeken nog steeds de voorkeur aan een boek van papier en ik begrijp die keuze heel goed. Daarnaast werken we toch allemaal samen in een ELO en appen we ter ondersteuning.