Niet alleen grote bedrijven, ook instellingen voor hoger onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs hebben vaak belangstelling voor systemen voor enterprise resource planning, ter ondersteuning van processen binnen de organisatie. De afgelopen dagen, tijdens de conferentie Design4all, zijn bijvoorbeeld workshops verzorgd over implementaties van grote ERP-systemen binnen ROC’s.
Vaak gaat daarbij van alles mis, en worden deadlines en budgetten overschreden. Zo ook bij Coca Cola Nederland, blijkt uit het artikel Coca-Cola openhartig over fouten ERP-implementatie.
Dit bedrijf heeft ‘papieren’ processen aangepast, medewerkers opgeleid en vervolgens het systeem SAP ingevoerd. Vervolgens ging er in april 2007 van alles mis, met lege schappen tot gevolg. Drie factoren lagen hier aan ten grondslag, schrijft de auteur van de bijdrage.
- Dankzij het warme weer in april was sprake van een onvoorziene explosieve vraag naar cola.
- Er waren technische problemen waardoor orders niet goed in het systeem konden worden verwerkt.
- Er ontstond vervuiling van de database door de achterstand in orderverwerking.
De eerste factor is wat mij betreft minder aan de orde voor onderwijsinstellingen. De vraag naar onderwijs ontwikkelt zich mijns inziens redelijk trendmatig en voorspelbaar. Van echt plotselinge schokken is zelden sprake, of je onderwijsinstelling komt om wat voor reden dan ook zeer negatief in het nieuws. Bij de andere factoren kan ik me wel van alles voorstellen. Deze factoren leiden binnen het onderwijs niet tot lege schappen, maar bijvoorbeeld wel tot bekostigingsproblemen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Beste Wilfred,
Ben het niet helemaal met je eens als het gaat om de eerste factor: ‘de onvoorziene vraag’. Bij ons in het ROC is geprobeerd op korte termijn en grote schaal EVC-procedures inclusief de ondersteunende software te implementeren. Dat valt dus tegen en laat zien dat ROC’s niet wendbaar en flexibel genoeg zijn. Deels is er nu zelfs een vraag gecreëerd (rondbazuinen in de omgeving; warm maken van de afdelingen) die niet ondersteund kan worden met onze bedrijfssystemen. Ik zeg alleen maar ‘portfolio’ en je zult me direct begrijpen.
Typisch ons eigen ROC-probleem? Volgens mij niet! Je ziet vaker van dit soort ‘vraagexplosies’. Met name wanneer de overheid probleemgestuurd onderwijsbeleid (uitval; reïntegratie; inburgering; etc.) vertaalt naar speerpunten en goormerkte geldstromen. Ook ESF-trajecten zijn vaak een en al malheur als het gaat om de bedrijfsvoering.
ERP applicaties zijn zeer geschikt als de verschillende bedrijfsprocessen gebruik moeten maken van een gezamenlijke gegevensverzameling.
Echter: het inrichten (parametriseren)is complex en vakwerk. Het vereist goede kennis van de applicatie én de bedrijfsprocessen. Ik vraag mij af in hoeverre bijvoorbeeld SAP al voorziet in de behoefte van onderwijs.
Het testen voordat je in productie gaat, vereist dat je alle processen doorloopt, omdat feitelijk alles met alles samenhangt in een EPR applicatie (een wijziging van een parameter in de inkoopmodule kan consequenties hebben voor de financiële module). Je hebt dus naast ERP-specialisten ook goed sleutelgebruikers nodig.
Coca Cola is niet het eerste bedrijf met grote problemen met een SAP implementatie.
Ik vraag mij af in hoeverre een onderwijsinstelling kan voldoen aan bovengenoemde randvoorwaarden.