Esther van Popta ging tijdens het congres e-learning in de zorg in op de vraag of je met behulp van sociale media kunt leren. Zij richtte zich daarbij op informeel leren.
Of je kunt leren met behulp van sociale media, is afhankelijk van je perspectief. Bijvoorbeeld maak je zelf veel gebruik van Facebook? Als je leren beschouwt als een sociaal proces, dan leer je al snel via sociale media.
Het gaat echter niet vanzelf door sociale media te faciliteren. Het vraagt volgens Esther ook om geduld en om investeren. Je moet zelf actief zijn, voordat je via sociale media leert.
Informeel leren heeft ook een ‘risico’. Medewerkers kunnen ook andere dingen doen, dan het management eigenlijk wil dat ze leren. Informeel leren sluit wel goed aan bij de wijze waarop medewerkers vaak binnen organisaties leren. ‘When one shares, two learn‘ stelde Esther (het gaat om minimaal 2 personen). De informele kant heeft ook als mogelijke beperking dat er sprake is van een hoge mate van vrijblijvendheid.
Wat doen professionals met sociale media (onderzoek van Frankwatching)?
- LinkedIn en Twitter gebruiken.
- Ze gebruiken steeds vaker Facebook, mede omdat bedrijven zich vaker op Facebook begeven.
- Ze maken en delen materialen.
- Ze gebruiken sociale media voor het analyseren van klantkennis.
- Vergroten van het netwerk.
- Verzamelen van informatie (kennis).
- Delen van kennis en ervaring met collega’s intern.
Leren door sociale interactie (indeling van Bolhuis en Simons) met sociale media gebeurt via:
- Informatie vragen en geven
- Dialoog
- Brainstorm
- Discussie
- Samenwerken
- Omgaan met conflicten
Leren met sociale media vraagt wel om een tijdsinvestering. Het duurt een tijd. Leren via sociale media vergroot wel jouw professionele wereld. Esther eindigde met een citaat van Martin Bril:
Je mist meer dan je meemaakt. Helemaal niet erg.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie