Na mijn sessie heb ik een leuke praktijkcasus bezocht waarin augmented reality is toegepast binnen het groene onderwijs.
De Prinsentuin in Oudenbosch heeft augmented reality ingezet om leerlingen te leren omgaan met een Helofytenfilter (bedoeld om water te filteren). Het lespakket is opvraagbaar via Layar. Leermateriaal staat ook op Wikiwijs. Opdrachten staan in de elektronische leeromgevingen. Tijdens de sessie is de ‘laag’ ook toegankelijk gemaakt in de Brabanthallen.
De school bleek wel problemen te hebben met de kwaliteit van het draadloze internet. De accesspoints moesten vervangen worden. De Microsoft-omgeving van de school maakt ook dat deze omgeving moeizaam werkt met de iPad. In de applicatie Hoppala is de point of interest gemaakt waar Layar gebruik van maakt. Dit is ook gedemonstreerd.
Volgens de sprekers leidt dit concrete project tot enthousiasme binnen de organisatie. De Prinsentuin wil deze aanpak ook breder uitrollen.Leerlingen pikken het heel snel op. Het is volgens de sprekers nog te vroeg om te onderzoeken wat de leerresultaten zijn van deze aanpak. Eén van de barrières is ook dat binnen de school mobiele telefoons eigenlijk niet gebruikt mogen worden. Contentinbedding en de relatie met didactiek zijn ook nog issues.
Voordelen: materiaal is gemakkelijk actueel te houden, je kunt binnen de context leren, de applicaties zijn gemakkelijk te gebruiken en de tools zijn kosteloos.
Verder zijn de sprekers kort in gegaan op location-based Augmented Reality en Marker-based Augmented Reality. Zo worden stageplaatsen via AR in kaart gebracht. Of 3D-modellen die via een marker toegankelijk worden gemaakt. Je kunt ook al afbeeldingen ontwikkelen die 3D-modellen zichtbaar maken als je er een webcam bij houdt.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie