Gepersonaliseerd leren met ICT. Dit moet bevorderd worden door een (ongestructureerde) community of practice die van onderop werkt aan innovatie.
De CoP bestaat uit combinaties van docenten en leidinggeven den die vanuit een praktijkvraag starten. De community bestaat uit vier themagroepen. Twee groepen houden zich gepersonaliseerd leren. John Schobben bakende het begrip af aan de hand van twee dimensies (individueel belang – collectief belang, wie stuurt?). Bij gepersonaliseerd leren gaat het om individueel belang met veel regie voor de lerende).
De CoP gaat onder meer goede voorbeelden op het gebied van gepersonaliseerd leren verzamelen, bundelen en toegankelijk maken. Verder wil men het theoretisch kader versterken. De opgehaalde oogst wordt gedeeld en besproken met belanghebbenden.
Vervolgens hebben we gediscussieerd over de vraag wat er gebeurd als blijkt dat personalisering negatieve aspecten heeft.
Andy van Dissel ging vervolgens verder op hoe vernieuwingen zijn ingezet binnen verschillende organisaties zijn ingezet. Bij het Dulon College kiezen studenten bijvoorbeeld uit verschillende leerstrategieën (sterk begeleid, of juist niet).
Bij ROC van Twente plannen lerenden wat ze wanneer leren. Zij worden daarbij begeleid en gemonitord door docenten en ontvangen zij veel feedback.
Instellingen lopen tegen heel verschillende zaken aan. Ze zoeken wel waar ze elkaar in kunnen versterken. Dat proces heeft lang geduurd. Je ziet ook aan de verschillende voorbeelden dat personalisering op diverse manieren ingevuld wordt.
Aan het eind hebben we nog nagedacht over evaluatievragen die je aan studenten kunt stellen over dit onderwerp.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie