Leidt technologie tot een paradigmashift in het onderwijs?

Deze vraag beantwoordt columnist Lori Sturdevant met een duidelijk "ja". Sturdevant ziet een geheel ander business model voor zich, dat zij vergelijkt met iTunes: dankzij massa's afnemers kan de prijs laag worden gehouden. En alleen de technologie van een distributiemodel als iTunes of de App Store maakt dat mogelijk.


Toegepast voor het onderwijs impliceert dat een massale decentralisatie, veel meer online leren en minder overheidsfinanciering. Althans: de overheidsfinanciering zou richting lerenden moeten gaan, en niet naar onderwijsinstituten.


Een realistisch perspectief voor het Nederlandse onderwijs? Ik vraag het me af. Ik geloof niet dat je alle opleidingen volledig online kunt verzorgen (er is wel veel meer online mogelijk, dan nu gebeurt). Binnen het Nederlandstalige onderwijs kunnen we onvoldoende massa genereren om zo'n constructie rendabel te maken. Marktwerking heeft daarnaast flinke nadelen. 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

  1. Technologie halveert ieder jaar in prijs (over het algemeen genomen), dus op termijn wordt het rendabel. Daarnaast kan het wellicht nu in het huidige model niet rendabel zijn, maar wellicht via een andere manier van betalen voor onderwijs (en wellicht een compleet nieuwe doelgroep) kan het rendabeler worden.
    Maar ik ben het helemaal eens dat onderwijs niet alleen maar via een draadje (online) kan.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *