Volgens Andrew McAfee hebben creatieve vernieuwers zoals Larry Page (Google), Jimmy Wales (Wikipedia) en Peter Drucker (dé managementgoeroe) allemaal Montesorri-onderwijs gevolgd. Bij deze vorm van onderwijs staan zelfontplooing, individuele ontwikkeling, 'vrijheid in gebondenheid', zelfcorrectie (en geen cijferbeoordelingen) en ontdekkend leren binnen een stimulerende omgeving centraal (zie de Wikipedia-lemma over Montessori-onderwijs).
McAfee (zelf ook een voormalig Montessori-leerling) stelt dat we bij de vormgeving van het onderwijs vooral moeten kijken hoe de creatieve elite onderwijs heeft genoten. In de huidige samenleving is innoveren immers een belangrijke bekwaamheid. Het volledige onderwijs zou volgens hem dus meer gebruik moeten maken van Montessori-methoden.
Ik deel McAfee's opvatting dat, als zaken als innovatie en creativiteit belangrijker worden, dit gevolgen moet hebben voor onder meer leerinhouden, didactiek en de manier van beoordelen. Naast het Montessori-onderwijs zijn er natuurlijk nog andere concepten en methoden die hier -meer dan het 'traditionele' onderwijs- op inspelen. Ik denk bijvoorbeeld aan het Dalton Onderwijs (bezoek zeker de inhoudelijk uitstekende site Dalton Plan) of aan het Freinet-onderwijs.
Ik vind het wel riskant om -zoals Andrew McAfee doet- een causaal verband te leggen tussen één specifieke onderwijsmethode en het ontwikkelen van innovatief vermogen. Je mag er vanuit gaan dat er een relatie is tussen het volgen van onderwijs en het ontwikkelen van bekwaamheden. Waartoe is het onderwijs immers op aarde? Maar het gaat wat ver om een verband tussen Montessori-onderwijs en innovatie te leggen.
Er zijn ongetwijfeld ook creatieve geesten die 'traditioneel' onderwijs hebben gevolgd. Er zou m.i. onderzoek gedaan moeten worden of onderwijs, waarbij instructie een dominantie rol speelt, ook bijdraagt aan de ontwikkeling van creatieve en innovatieve vermogens van lerenden. Of hebben lerenden deze vermogens vooral buiten het onderwijs ontwikkeld?
Nota bene: bij het schrijven van deze blogpost realiseerde ik me hoe oud 'onderwijsvernieuwing' eigenlijk is, en hoe weinig recente onderwijsvernieuwingsconcepten er eigenlijk zijn. En de ironische roman "Red ons Maria Montenelli" van Herman Koch (over een Montessori-school) is natuurlijk hilarisch:
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie