Leidt de flipped classroom tot polarisatie?

Flipped classroom model gains steam on campuses is een beknopt artikel over een (gesponsord) onderzoek naar het gebruik van de flipped classroom binnen het hoger onderwijs. Het bevat één m.i. erg opvallende conclusie.

Laat ik beginnen met een kritische opmerking. De sponsor heeft belang bij positieve uitkomsten van een dergelijk onderzoek. Daarom ben ik extra geïnteresseerd in een verantwoording van de opzet. Helaas kan ik daarover niets vinden. Het lijkt er op dat vooral is gevraagd naar opvattingen van docenten. De omvang van de steekproef (en de wijze waarop deze is getrokken) is niet bekend.

Maar laat ik hen het voordeel van de twijfel geven.

Dan vallen vooral de positieve uitkomsten op:

  • Het concept van de flipped classroom wordt in de helft van het Amerikaanse onderwijs ingezet.
  • Docenten melden dat deze aanpak positief van invloed is op de houding van studenten.
  • Volgens 57% van de ondervraagde docenten is de flipped classroom een succesvolle aanpak. Gezien de relatief jonge 'leeftijd' van het 'fenomeen' is dat best veel.
  • Eenentachtig procent van de ondervraagde docenten meent dat het beter beheersen van de leerstof (“improved mastery of information”) het belangrijkste voordeel voor studenten is.

De meest opvallende bevinding vind ik echter dat het concept bij een bepaalde groep studenten juist tot een lagere tevredenheid leidt. Zij hebben mogelijk technische problemen ervaren. Ook zou juist deze groep -zo wordt vermoed- sterk hechten aan face-to-face contact met een docent. Deze bevinding komst overeen met uitkomsten van het meest recente SURFnet-onderzoek.

Daarnaast wordt het continue realiseren van voldoende uitdaging als één van de belangrijkste, eh, uitdagingen gezien.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *