In onderstaande video vertelt docent Aaron Sams hoe hij het concept van ‘flipped classroom‘ in de dagelijkse praktijk toepast. Volgens Sams helpt deze aanpak een ander onderwijsparadigma te realiseren. Maar is dat ook zo?
Aaron Sams geeft aan dat hij zijn klas altijd vertelde wat zij moesten leren, hoe zij moesten leren, welke opdrachten zij moesten maken, wanneer zij moesten leren en hoe zij beoordeeld werden. De ‘flipped classroom‘ zou leren minder docentgecentreerd moeten maken.
Nu passen leerlingen in de klas toe wat zij thuis hebben geleerd, en formuleren zij hier vragen over.
Ik kan uit deze film niet opmaken of daadwerkelijk sprake is van een ‘paradigmashift‘. Volgens mij is het nog steeds de docent die aangeeft wat, hoe en wanneer er geleerd wordt. Het bestuderen van instructies gebeurt alleen thuis, terwijl je als docent meer grip hebt op de verwerking van het geleerde. Maar is dat een ander onderwijsparadigma?
Het kan best zijn dat Sams inderdaad het curriculum dusdanig herontworpen heeft dat sprake is van meer leerlinggecentreerd onderwijs. Uit deze video maak ik dat echter niet op.
Zie ook:
- Vijf kanttekeningen bij ‘geflipt’ onderwijs
- De keerzijden van de omgedraaide klas
- Flipping the Classroom kan leiden tot didactische drama’s
- Drieluik the flipped class
- Flipped classroom en activerende didactiek
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Wat ik niet zo begrijp is waarom de docent niet het ‘wat’ zou moeten bepalen. Over het ‘hoe’ en ‘wanneer’ valt nog wel te praten, denk ik, maar over het ‘wat’? Ik zit gewoon ‘vast’ aan ‘kerndoelen’ en ‘examenprogramma’s.
Daarnaast zou het toch wel zonde zijn als ik mijn ervaring met het ‘hoe’ niet met mijn leerlingen zou kunnen delen. Dat ik zelf altijd op zoek moet zijn naar andere c.q. betere manieren van leren lijkt me ook evident, maar die zal ik dan toch ook weer graag aan mijn leerlingen meegeven.
Of zie ik dat verkeer?:-)
Natuurlijk zit je vast aan kerndoelen en examenprogramma’s. Maar daarnaast werkt het positief voor de motivatie als lerenden ook zelf invloed kunnen uitoefenen op wat zij leren. Elke lerende is verschillend (overigens ook in het vermogen om zelf leerdoelen te formuleren).
Uiteraard is het belangrijk dat je het ‘hoe’ deelt. Sterker: ik vind het erg belangrijk dat lerenden leren hoe zij effectief kunnen leren.
Maar waar het mij om gaat is dat je niet moet roepen dat je via een ‘flipped classroom’ een ander paradigma vorm geeft, als je dat niet ook daadwerkelijk doet. Je kunt namelijk op verschillende manieren een ‘flipped classroom’ gebruiken.
“flipped the classroom” lijkt me niet een paradigmashift. Wat ik in deze video tussen de regels door beluister is dat deze docent het licht heeft gezien t.a.v. activerende didactiek en het constructivisme. Het belang is gaan inzien dat docenttijd vooral gebruikt moet worden om met de leerlingen actief aan de slag te gaan. “flipped the classroom” is daarom een mooi voorbeeld van een manier waarop je docenttijd effectief kan gebruiken.
Uit het filmpje begrijp ik dat het hier vooral gaat om een verandering van ‘klassikale instructie’ naar ‘zelfstandig werken’. Het lesmateriaal, de instructie, de bronnen, e.d. worden niet meer in les aangeleverd. In de lessen gaan we praten over de opdrachten, experimenten doen, reflecteren, e.d. Dat is wel een soort van ‘flippen’.:-)
Als er daarnaast nog sprake is van keuzevrijheid t.a.v. ‘wat’ leerlingen gaan doen en ‘hoe’ ze dat gaan doen dan kan dat werken natuurlijk. De docent helpt waar nodig en roept ‘hupsaké’.
Maar ‘echt’ een hele andere manier van kijken op onderwijs lijkt me dat niet. Ik vind dat uiteindelijk niet telt wat je zegt of hoe je de dingen benoemt. Het gaat er om wat je doet. Wat richt je aan? Welke meerwaarde heeft het? Welke onvolkomendheden van het ‘oude onderwijs” doe je daarmee teniet?
Ik probeer altijd bij de dingen die je schrijft te kijken naar een concrete invulling van mijn eigen onderwijs. Ik geef toe dat dit misschien een beetje monomaan is, maar ja, dat is toch waar ik dagelijks mee te maken heb.
Ik heb al ’s eerder proberen aan te geven dat ‘het onderwijs’ erg divers is zodat er, in het algemeen, moeilijk ‘algemene’ uitspraken te maken zijn. Maar je kunt natuurlijk wel vragen stellen en mogelijkheden opperen…
Ik denk er nog verder over na…:-)
Mee eens. Maar het is dus geen paradigmashift. Ik zou die term niet gebruiken. Je ziet inderdaad dat leerlingen actiever betrokken zijn bij de leerstof. Dat is ook mooi.
Leerlingen zijn actiever betrokken bij de leerstof. Het kan idd werken, al vraagt het veel voorbereiding thuis van leerlingen (en ook van de docent). Het is inderdaad geen heel andere manier van leren. Daarom vind ik de term ‘paradigmashift’ niet op z’n plaats. Het onderwijs is inderdaad heel divers. Ik probeer altijd het belang van de context te benadrukken. Wat in situatie X werkt, hoeft nog lang niet altijd in situatie Y te werken.