Leesvaardigheden verbeteren dankzij virtuele omgeving

Een Amerikaanse casestudie laat zien dat leesvaardigheden van lerenden kunnen verbeteren door het gebruik van een Second Life-achtige omgeving, genaamd Quest Atlantis. En binnen deze casus zijn het vooral degenen die slecht lezen, die hun leesvaardigheden verbeteren.


Disadvantaged and poor-performing students in North Carolina have been the ones to see the most positive results from the program


Het artikel geeft ook mogelijke verklaringen. Zo zou de virtuele omgeving de content meer betekenisvol en motiverend maken (dit laatste kan een tijdelijk verschijnsel zijn).

Een zwaluw (casestudie) maakt natuurlijk nog geen zomer. Maar deze casus kan wel helpen de vooroordelen tegen 3D omgevingen en games te weerleggen. Verder vind ik het opvallend dat het vooral de leesvaardigheden zijn, die verbeteren.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. @Wilfred,
    Grappig dat je het hebt over een Second Life-achtige omgeving: Atlantis Quest is ouder dan Second Life en gemaakt op het Active Worlds platform. Atlantis Quest werd geopend in 2002 en Second Life ging pas in 2003 van start. Het platform Active Worlds is nog ouder: de eerste versie daarvan werd in 1995 gelanceerd. Dat was een opvolger Alpha World. De organisatie van waaruit Active Worlds is ontstaan is Knowledge Adventure Worlds, waarmee direct duidelijk wordt dat kennis van meet af aan belangrijk was bij de oprichting van het platform.
    In Quest Atlantis krijgt de speler allerlei taken die hij moet uitvoeren. Daarmee lijkt het dus meer op een game dan op het Second Life zoals dat bekend is geworden waar de gebruikers over het algemeen hun eigen doelen stellen. Quest Atlantis heeft ook een verhaallijn die het spel bepaalt. Dat verklaart vermoedelijk waarom het juist de leesvaardigheden zijn die verbeteren: je moet goed lezen en begrijpen om de opdrachten uit te kunnen voeren.

  2. @Margreet van den Berg: Goh, dat wist ik niet. Dat Atlantis Quest gebaseerd is op Active Worlds. Die omgeving ken ik inderdaad uit de jaren negentig van de vorige eeuw. Werd toen moeilijk geaccepteerd omdat hoge eisen werden gesteld aan de hardware en verbindingen. Ik heb ‘m omschreven als een ‘SL-achtige omgeving’ omdat ik vermoed dat de meeste lezers zich daar een beeld van kunnen vormen. Dat van die verhaallijn is een aannemelijke verklaring.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *