Leerwinst leerlingen, digitale achterstand docenten

De afgelopen dagen is regelmatig geschreven over de digitale achterstand van docenten ten opzichte van leerlingen. Aanleiding is de publicatie van het SCP-jaarboek ICT en samenleving: De digitale generatie dat gisteren is gepubliceerd:

De effecten van ict-gebruik bij leerlingen komen tot uitdrukking in meer leren, sneller leren, met meer plezier leren en zichzelf succesvoller voelen. Deze leerwinst is toe te schrijven aan betere computervoorzieningen in het onderwijs, verbeterde kwaliteit van computerprogramma’s en toename van de ict-vaardigheden bij leerlingen.

De achterstand van leraren ten opzichte van leerlingen, wat betreft de technische kennis van computers en internet is niet meer te overbruggen. De leraren kunnen de leerlingen echter wel bijbrengen hoe zij on-line met elkaar moeten omgaan en hoe ze bijvoorbeeld informatie van internet op waarde moeten schatten.

Volgens Computers in de Klas wisten we dit al. Maar geldt dat ook voor "meer leren" en "sneller leren"? Ik ben ècht benieuwd naar het betreffende hoofdstuk! Hebben de onderzoekers het ècht aangetoond? Of zijn opiniërende artikelen gepresenteerd als feiten?

Zie ook de Journaal uitzending van gisteravond (het item begint na een kwartier), plus de uitzending van Editie.nl (de maken de items gelukkig wel afzonderlijk toegankelijk).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *