In opdracht van Care2Care en ZorgZijn Werkt -twee werkgeversorganisaties op het gebied van Zorg en Welzijn- verzorg ik een online leertraject voor opleidingsadviseurs en HR-medewerkers over online en blended learning. Vanmiddag was de online aftrap.
Vandaag stond in het teken van kennismaken. Verder ben ik ingegaan op het structureel inbedden van online en blended learning. Ik heb daarvoor mijn stappenplan technology enhanced learning ontwikkelen als kader gebruikt.
Dat begint met visieontwikkeling waarin je onder meer bepaald waartoe je blended en online leren wilt inzetten. Daar hebben we het ook over gehad. Ook denk je in deze fase na over modellen van blended learning en online leren, en over de implementatieaanpak.
De inhoud van dit leertraject focust zich vooral op het tweede deel van mijn stappenplan, waarin je aan de slag gaat met het ontwerpen en ontwikkelen van online en blended learning.
We zijn vandaag ook ingegaan op de opzet van het leertraject en op het gebruik van Moodle, het leermanagementsysteem dat ZorgZijn Werkt gebruikt.
Behalve de live online sessie van vandaag, leren de deelnemers in eigen tijd en tempo. De cursusinhoud kent de volgende structuur:
- Introductie (o.a. leerdoelen, tips voor online leren, maak een planning).
- Online en blended learning (o.a. voordelen en beperkingen van asynchroon en synchroon online leren en over het WICER-model).
- Didactische richtlijnen en verbondenheid bij online en blended learning. Deelnemers formuleren o.a. zelf enkele didactische richtlijnen.
- Effectieve online werkvormen (o.a. over het gebruik van leertechnologieën en het vertalen van didactische richtlijnen met behulp van leertechnologieën in online werkvormen).
De deelnemers bestuderen content en werken aan opdrachten. Sommige opdrachten hebben een deadline.
Het leertraject eindigt op 13 april aanstaande met een afsluitende bijeenkomst. Dan geef ik voornamelijk feedback op uitwerkingen en sta ik stil bij wat online en blended learning vraagt van lerenden.
Hieronder vind je de slides van vandaag.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie