Leertechnologie vanuit didactisch perspectief bekijken #OEB16

Vanmiddag heb ik tijdens de Online Educa Berlijn een sessie verzorgd over hoe je vanuit didactisch perspectief leertechnologieën kunt reviewen.

Ik heb tijdens ontwikkelsessies met vaak ervaren ontwikkelaars van onderwijs en leertrajecten gemerkt dat mensen het lastig vinden om de enorme hoeveelheid beschikbare leertechnologieën op hun juiste didactische waarde in te schatten. Dit blijkt ook uit onderzoek van het SCO Kohnstamm-instituut.

Daarom heb ik twee instrumenten ontwikkeld die je kunt gebruiken om het gesprek op gang te brengen tussen professionals op het gebied van leren, en om ontwerpsessies meer gestructureerd aan te passen.

Het eerste instrument is de typering van leertechnologieën die je kunt gebruiken als eerste verkenning van leertechnologieën. Het tweede instrument is een checklist die gebaseerd is op Merrill’s first principles of instruction, op Tony Bates’ SECTIONS-model en op de doelen van ICT en leren die ik onderscheid.

Tijdens deze sessie ben ik met name ingegaan op dit tweede instrument. Het kan helpen de discussie over welke leertechnologieën te gebruiken, te structureren.

Hieronder vind je mijn presentatie:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *