Taking a test is better than studying, even if you just guess: We need to flip the flipped classroom is een beknopte blogpost waarin twee leeractiviteiten in het kader van de flipped classroom worden beschreven, die tot effectief leren kunnen leiden. Deze bijdrage heeft echter ook een belangrijke beperking.
De eerste leeractiviteit is de zelftoets. Dat is een formatieve toets die niet alleen voorkennis activeert, maar ook op zich leerzaam blijkt te werken als lerenden hun eigen antwoord kunnen vergelijken met expertantwoorden. Open vragen blijken daarbij beter te werken dan multiple choicevragen (dat staat niet in de blogpost). Zie ook leren van toetsen.
De tweede leeractiviteit in het kader van de flipped classroom betreft het oplossen van problemen, voordat instructies worden bekeken of gelezen. Lerenden die zich eerst klassikaal buigen over een probleem, leren meer effectief dan als zij eerst video's met uitleg bekijken of artikelen bestuderen.
In de commentaren vraagt een docent zich af wat je moet doen als het oplossen van problemen niet voorop staat binnen je onderwijs. Ook kunnen lerenden zonder voldoende voorkennis 'verkeerde' problemen gaan aanpakken.
Dit commentaar heeft ook te maken met mijn belangrijkste kritische kanttekening. De auteur staat niet stil bij de context. Als lerenden amper iets van een onderwerp afweten, dan blijken zij dikwijls nauwelijks in staat een probleem op te lossen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Een reactie