Leer jongeren zich te focussen en hun aandacht te managen

Het mooie van een laptop is, dat de klep ervan dicht kan. Die opmerking maak ik vaker tijdens presentaties over mobiele technologie in het onderwijs. Het is echter niet voldoende om technologie selectief te gebruiken. We moeten jongeren ook leren hoe belangrijk focus is.

 

smartphone
Foto: Phil Roeder

Striking a Balance: Digital Tools and Distraction in School gaat over een relevant issue waar ‘evangelisten’ van technologie in het onderwijs wat al te graag aan voorbij gaan: hoe kun ICT in het onderwijs integreren, maar er ook voor zorgen dat lerenden niet worden afgeleid maar gefocust blijven op hun taak?

De auteur gaat in deze bijdrage in op twee artikelen die concluderen:

  • Het vermogen om je te kunnen focussen op een taak is van invloed op je maatschappelijk succes.
  • Lerenden zijn dikwijls afgeleid door het gebruik van ICT, maar worden binnen het onderwijs vaak onvoldoende uitgedaagd zodat zij hun toevlucht nemen tot sociale media.

Daar komt bij dat onze hersenen niet in staat zijn om meerdere taken tegelijkertijd uit te voeren. Het gaat dus ten koste van het leren zelf. Multitasking is een mythe. Bovendien zorgt het vaak schakelen tussen meerdere taken ervoor dat je taken niet efficiënt uitvoert. Lerenden zijn bijvoorbeeld veel meer tijd kwijt aan huiswerk als zij zich laten afleiden door sociale media en/of hun mobiele telefoon.

Dit betekent dus ook dat ‘afleiding’ niet alleen op school een probleem is, maar ook funest is voor het complete leerproces. Tenslotte kan overmatig gebruik van mobiele technologie en sociale media ook tot asociaal gedrag leiden, als je meer oog hebt voor je beeldscherm dan voor de persoon tegenover je (en ja: ook ik heb me daar wel eens schuldig aan gemaakt).

Volgens ‘Striking a balance‘ heeft het geen zin om technologie te bannen, maar is het wel belangrijk dat lerenden leren hun aandacht te managen. De auteur pleit voor meer aandacht voor normen en etiquette op dit terrein. Lerenden moeten zich ook bewust worden van hun valkuilen, en desnoods bereid zijn hun smartphone tijdelijk weg te doen als zij de verleiding niet kunnen weerstaan. De auteur pleit verder ook voor het selectief gebruiken van technologie tijdens de les.

Zij stelt dat zij zich dit zelf ook heeft moeten aanleren.

The least I can do is help my students build those skills now, before they build bad habits.

Ik ben het hier heel erg mee eens.

  • Gebruik mobiele technologie betekenisvol en selectief in het onderwijs. Tablets en smartphones kunnen makkelijk worden opgeborgen. Je zet ze niet alleen snel aan, maar ook uit. Van de laptop kan de klep dicht.
  • Zorg ervoor dat het leren uitdagend en relevant is. Maar realiseer je dat dit geen voldoende garantie is om verleiding te voorkomen.
  • Wees je bewust van de grote nadelen van afleiding. Trap niet in de mythe van het multitasken.
  • Maak jongeren bewust van deze grote nadelen.
  • Besteedt aandacht aan hoe je je kunt focussen op taken, bijvoorbeeld door samen met jongeren regels over het gebruik van mobiele technologie en sociale media op te stellen.
  • Experimenteer eens met sociale media sabbaticals. Niet door weken lang geen sociale media en mobiele technologie te gebruiken, maar urenlang per dag.
  • Geef zelf het goede voorbeeld als het gaat om je houden aan regels en sociale media sabbaticals.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *